За буддійським священним місцях Індії »Tuva.Asia

1. 2 грудня. Ранок. Індія. Бодх-Гая.
  2. Наланда
  3. відчуття будинку
  4. кругообіг людей
  5. Холм Грідхракута
  6. Бодхгая
  7. 3 грудня. Ранок. Індія. Бодх-Гая
  8. 4 грудня. Ранок. Варанасі. Ганг
  9. Потім готель, аеропорт, Делі.

Анотація: у кінці 2011 року Камбіо-лама Туви брав участь в Глобальному буддійському Конгресі (м Делі 27-30 листопада 2011 року) Анотація: у кінці 2011 року Камбіо-лама Туви брав участь в Глобальному буддійському Конгресі (м Делі 27-30 листопада 2011 року). Автор статті, що супроводжував ламу в цій поїздці, оповідає про екскурсію по буддійських святинь Індії, які вчинили делегати конгресу після участі в даному форумі.

Ключові слова: Камбіо-лама, лама, конгрес-2011, екскурсія, враження, Індія, Будда, буддизм.

Chesnokov PL

Присвячується вчителю - башка Камбіо-Ламі Республіки Тива Тензін Цультіму

Встали рано, швидко поснідали, але поки здавали номер, спізнилися на автобус в аеропорт. Нам зловили таксі і дали в провідники тибетці, який повинен був за нами доглядати. Але незабаром наші шляхи розійшлися, бо він потрапив в іншу групу.

Злетіли в Нью-Делі і через годину приземлилися в Варанасі. Це один з найстаріших, а може і найстаріше місто світу. Місто розташувався в самому центрі долини Гангу в північній Індії. Вік міста - понад 3 тисячі років. Населення більше трьох мільйонів. Храмов в місті не менше двох тисяч. Але про це пізніше, наш шлях лежав набагато далі Бодх-Гая.

Ми занурилися в автобус, поїхали і на подив виявили, що в автобусі немає наших російськомовних друзів Ми занурилися в автобус, поїхали і на подив виявили, що в автобусі немає наших російськомовних друзів. Так ми опинилися в мовному вакуумі. Незабаром ми зупинилися на обід, або як тут прийнято говорити, ланч. За обідом Камбіо-Лама познайомився з віце-президентом китайської буддійської асоціації (Тайвань) Вен Мінг Куанг (Ven Ming Kuang).

Після восьми годин шляху ми прибули в затишний готель, або скоріше на базу відпочинку, з красивими алеями, басейном і невеликими затишними будиночками. Всім видали ключі і вони розійшлися по своїх домівках.

На сніданку за сусіднім столом у нас виявився професор празького Інституту Південної і Центральної Азії Даніель Берунскі (Daniel Berounsky). Він прекрасно володіє російською мовою і в подальшому став нашим постійним перекладачем.

2 грудня. Ранок. Індія. Бодх-Гая.

О 6 годині був сніданок, а о 7 годині все вже сіли в автобус і поїхали. Через півгодини ми були в Бодх-Гая. Там нам запропонували два варіанти на вибір: залишитися на велику службу або поїхати в Наланди. Майже всі вибрали друге. Отже, в Наланди.

Наланда

«Як тибетський буддійський монах я і сьогодні вважаю себе учнем давньої традиції університету Наланда «Як тибетський буддійський монах я і сьогодні вважаю себе учнем давньої традиції університету Наланда. Викладання і вивчення буддизму в університеті Наланда - це найвища точка розвитку буддизму в Індії. Щоб бути буддистами XXI століття, нам важливо не покладатися на віру, а вивчати і аналізувати вчення Будди, як це робили численні учні університету Наланда »(Його Святість Далай-лама XIV)

Наланда - давньоіндійський Устуу-Хурее. Таке порівняння навів Камбіо-Лама. Це був буддійський університет, заснований в V столітті нашої ери, але є припущення, що університет з'явився ще раніше, за царя Ашоке в III столітті до нашої ери. У V столітті слава про нього поширилася по всьому світу.

У Наланда вивчалися буддійська література, веди, логіка, граматика, медицина, магія, філософія, мистецтво. Також це місце пов'язане з Буддою Шак'ямуні: тут була мангового гай, по якій він гуляв. Університет проіснував 700 років. У 1193 році він був зруйнований мусульманським фанатиком Бахтіяров Халджі (приблизно в цей же час така ж сумна доля спіткала і залишки Олександрійської бібліотеки). Вчителі та учні були по-звірячому вбиті біля стін монастиря - університету. Ті, хто намагався захистити бібліотеку, були спалені разом з книгами.

Ми побродили по зруйнованому університету, оглянули невеликі аскетичні келії, де жили студенти та викладачі. Навколо було якось спокійно і тихо, мабуть за сотні років дух університету не зник, і стіни монастиря - університету пам'ятають великих Майстрів Наланда.

Саме великі вчені Наланда були запрошені в Тибет. Саме Тибет став тим місцем, де збереглися і примножилися їх вчення. А вже потім представники різних народів йшли в Тибет за знаннями. І не дарма навколо головного храму Калмикії «Золота обитель Будди Шак'ямуні» за повчанням Його Святості Далай-лами XIV були встановлені статуї 17 пандитов Наланди .

При нас безліч школярів прийшли сюди на екскурсію, індуси оглядали руїни університету лами. Буддійські монахи молилися біля зруйнованих стін.

Зараз за сприяння уряду Індії тут планують створити університет. Для нього вже виділена земля, найближчим часом почнеться будівництво. Одним з ініціаторів цього проекту є Його Святості Далай-лама XIV

відчуття будинку

Ми зайшли в храм, там йшла служба, було багато народу. Люди сиділи на підлозі і читали, молилися, чекали своєї черги, щоб підійти до статуї Будди, до головної святині храму. Ми вийшли і зробили обхід навколо храму.

За храмом розкидало свою широку крону дерево Бодхі. Під ним Сіддхартха Гаутама став Буддою Шак'ямуні. Тут Будда прийняв рішення стати вчителем. По суті, це місце народження буддизму.

кругообіг людей

Ганг - символ Індії

Варанасі - місто Сонце

Автобус, дорога, обід.

За наполяганням таїландської делегації ми відвідали ставок Каранда Танк За наполяганням таїландської делегації ми відвідали ставок Каранда Танк. Тут здійснював обмивання Будда. Навколо гарний парк і буддійський храм. Там у водойми монахи прочитали молитву. Дуже красиве, спокійне і світле місце. У ставку плавали качки і риби. Вони билися один з одним за корм, риби перемагали частіше і відганяли качок.

Як би нам не хотілося залишитися, ми все ж поїхали далі.

Холм Грідхракута

Саме священне місце в Раджгір - це пагорб Грідхракута. Тут Будда дав більшість своїх навчань. Тут в печері в V столітті до нашої ери пройшов перший буддійський собор. Тут в печері медитував учень Будди Ананда.

Наш шлях лежав через невеликий базар, потім вгору в гору по красивій дорозі, яка веде до Орлине гніздо або «Горе шулік». Ми побачили дітей, які просять милостиню, військових з автоматами, жінок, які метуть перед тобою дорогу, але тут ми відчули себе як вдома.

Трохи піднялися, озирнулися і побачили прекрасний вид: розпадки, гори, долини.

По дорозі зайшли в печеру, де медитував учень Будди Ананда. Там Камбіо-лама разом з іншими ченцями і черницями помолився. Печера невелика, але, як не дивно, все вмістилися і ніхто нікому не заважав. Повний повагу один до одного. Для всіх буддистів світу це святе місце.

На вершині пагорба височить японська cтупа Вішва Шанті (спокій світу). Але наш шлях лежав на «Гору шулік».

«Гора шулік» - місце, де Будда зробив другий поворот колеса вчення, де Будда провів шість років аскетизму «Гора шулік» - місце, де Будда зробив другий поворот колеса вчення, де Будда провів шість років аскетизму.

Невеликий підйом і ми нагорі. А там всі наші друзі -буддісти різних шкіл, національностей читають мантри.

Дуже мелодійно і звучно звучать мантри, гарна панорама, невелике затишне вівтар, оточений цегляною стіною. Всі разом і все поруч. Один коло навколо вівтаря, другий, третій ...

Дуже складно фотографувати в такому місці, тим більше писати про нього. Трохи посидіти біля вівтаря, подумати ... Кругом така панорама! Ні, не схоже на Саяни, але, як не дивно, щось рідне і близьке в цих горах - відчуття дому. Так, повне відчуття, що ти БУДИНКУ.

Швидко плине час, але треба йти вниз.

По дорозі, споглядаючи красиву панораму, ми спустилися до підніжжя пагорба, де сіли в автобус і поїхали далі. Далі - туди, де Будда став Буддою.

Бодхгая

Ми прибули в Бодхгаю вже затемна. В Індії рано темніє. Камбіо-лама був уже тут раніше. Ми пройшли по ринку і підійшли до головного входу, там роззулися і спустилися вниз до Храму Великого Просвітлення - Махабодхи.

Дуже грандіозне і вражаюче споруда, одна з перших цегляних будівель Індії такого масштабу, був побудований царем Ашока в III столітті до нашої ери Дуже грандіозне і вражаюче споруда, одна з перших цегляних будівель Індії такого масштабу, був побудований царем Ашока в III столітті до нашої ери. Але перебудовувався багато разів. Висота 52 метра. У XIII столітті після мусульманського розорення храм Махабодхи був частково зруйнований і згодом був занесений землею. Лише в 1861 році англійський археолог Олександр Каннінгхем провів розкопки і почав реставрацію Махабодхи. Всі роботи були завершені в 1880 році і Храм Великого Просвітлення знайшов друге життя.

Це дерево Бодхі є прямим нащадком того самого дерева, під яким Будда знайшов просвітлення. А історія така: в III столітті принцеса Цейлону Сангхамітта взяла відросток з того самого дерева Бодхі і посадила у себе на батьківщині в Цейлоні. Це дерево існує до цих пір, його вік оцінюється в 2150 років. Після того як 1876 році дерево Бодхі було повалено вітром, Олександр Каннінгхем відправив на Цейлон делегацію за новим паростком дерева. Це дерево благополучно існує і до сьогоднішнього дня.

А навколо текла життя ритуали, молитви, навчання, потік людей ... А навколо текла життя ритуали, молитви, навчання, потік людей. Навколо різна мова постійний кругообіг. Ми тричі обійшли навколо храму, зустріли наших друзів з Киргизії і знову увійшли в храм Махабодхи. Там вже закінчилася служба і можна було підійти до статуї Будди, щоб постояти, помолитися, подумати. Більше 2500 років тому на цьому місці принц Сіддхартха Гаутама в 35 років вирішив не сходити з цього місця поки не досягне розуміння істинного стану речей. Ось так….

Позолочену статую Будди переодягав монах. Будда сидів на своєму троні і посміхався всім, незалежно від віросповідання, расової приналежності, старим і молодим, бідним і багатим, чоловікам і жінкам, всім живим істотам ...

Цей принцип закладений в основу вчення Будди. Про це говорив Камбіо-лама своїм тихим спокійним голосом. У нас багато різних вчителів, але Учитель у нас один - це Будда.

3 грудня. Ранок. Індія. Бодх-Гая

Ранній сніданок і ми знову в дорозі, тепер їдемо назад в Варанасі.

По дорозі невелика зупинка, нам дають попити чай, а монахам пообідати (їм не можна їсти після полудня).

Поки ченці обідають, інші гуляють. Велика зграйка дітей оточує нас. Більш дорослі хлопці підходять до нас і просять милостиню. Двоє пристають до Камбіо-ламі, але несподівано бродячий пес ледь не кусає одного з хлопчиків і все тікають. Більше вони не підходили. Після обіду монахи збирають дітей і роздають їжу.

Тувинская делегація привезла на конгрес набір різнопланових фотографій про Туве (20 шт), фільм ДТРК «Тива» «   Дорога до Храму   »З англійськими субтитрами, і   невелику презентацію англійською мовою, що розповідає про історію та відродження храму Устуу-Хурее і про міжнародний фестиваль живої музики і віри «Устуу-Хурее» Тувинская делегація привезла на конгрес набір різнопланових фотографій про Туве (20 шт), фільм ДТРК «Тива» « Дорога до Храму »З англійськими субтитрами, і невелику презентацію англійською мовою, що розповідає про історію та відродження храму Устуу-Хурее і про міжнародний фестиваль живої музики і віри «Устуу-Хурее» . Під час конгресу уявити весь цей матеріал не було можливості, графік був дуже напружений. Але ці матеріали нам дуже допомогли налагодити діалог з іншими делегатами, з якими неможливо було спілкуватися через мовний бар'єр. У хід йшли наші фотографії. "Де це? Що це? »І наш друг з Чехословаччини Даніель Берунскі допомагає нам як може. Ми коротко розповідаємо йому, що зображено на фотографіях, а він уже переводить. Ті, кому він переводить, переказують іншим. І так по ланцюжку всьому автобусу. На фотографіях наші співрозмовники не зупинилися, посипалися запитання, людей зацікавив храм Устуу-Хурее, первозданна краса тувинських гір, скачки, музиканти, люди. Ми дістали ноутбук і включили презентацію. Ноутбук теж пішов «гуляти» по автобусу.

Так непомітно ми приїхали в Варанасі. Там швидко пообідали і вперед.

«Особисто я знаходжу вчення про чотири благородні істини дуже глибоким. Це вчення закладає фундамент для всієї буддійської теорії і практики, тим самим розставляючи орієнтири на особистому шляху до пробудження »(Його Святість Далай-лама Тензін Г'яцо, з книги« Світ тибетського буддизму »).

Сарнатг - передмістя Варанасі, місце, де Будда дав вчення про Чотирьох Шляхетних Істини.

Перше місце куди ми заходимо - Мулагандхакуті Віхар ( «вихара» - це буддійський монастир). Він побудований в 1931 році товариством Махабодхи. Колись тут стояла грандіозна ступа, за деякими даними висотою 100 метрів. Величезний храмовий комплекс, побудований царем Ашока в III столітті до нашої ери. Там же була знайдена знаменита «Левова капітель» стамбхи (колони) імператора Ашока , Зображення якої зараз красується на державному гербі Індії.

По дорозі нас вітали індійські школярі По дорозі нас вітали індійські школярі.

Храм прикрашають прекрасні настінні розписи з життя Будди - роботи японського художника Косетцу Носі. У Мулагандхакуті Віхар зберігаються в срібній скриньці справжні реліквії Будди. Позолочена статуя Будди символізує, як Будда зробив перший поворот Колеса вчення. Тут Будда розкрив першим учням Чотири Благородні Істини.

Там йшла служба.

По черзі люди підходили до вівтаря, молилися, торкалися чолом, обходили статую Будди. Храм невеликий, досить своєрідною архітектури. Все зробили ритуальний обхід навколо статуї Будди і вийшли з Храму. За храмом знаходиться знаменитий Оленячий парк, там досі живуть олені. Слухати Будду приходили не тільки люди, а й олені (газелі). На дахах багатьох буддійських храмів поруч із символічним зображенням колеса Дхарми по обидва боки зображені ці благородні тварини.

Але нас вже чекало наступне місце.

Ступу Дхамек побудував все той же цар Ашока в 249 р. До н.е. е .. Тут Будда виголосив свою першу проповідь, тим самим запустивши Колесо дхарми. Від тієї найпершої ступи залишилися тільки барельєфи і підстава. Зараз висота Ступи Дхамек 43.6 м, діаметр - 28 метрів, в землю йде на 3 метри. Але це вже було побудовано або вірніше перебудовано в VI вже нашої ери. Це ніяк не позбавляє її цінності.

У ступи сиділи ченці різних буддійських шкіл. Гуляли індійські школярі, туристи. Дуже спокійне і привабливе місце. Кругообіг людей не припинявся. Ми теж долучилися до них.

Один коло, три, і ще, ще ...

Своєрідні барельєфи із зображенням свастики;  цеглини, дуже чітко пригнані один до одного, такі, що ні вивалилися за більш ніж дві тисячі років Своєрідні барельєфи із зображенням свастики; цеглини, дуже чітко пригнані один до одного, такі, що ні вивалилися за більш ніж дві тисячі років. Можливо, ступу в VI столітті для чогось перебудовували або розбирали, тому що кладка підстави ступи майже не піддалася руйнуванню.

Хоча було багато народу, все ж здавалося, що ти один. Щебет птахів, мантри, запалені свічки і пахощі, споглядання повного спокою, заходиш за ступи і опиняєшся ніби в іншому світі. І так по колу.

Тут кожен шукає щось своє, не випинаючи себе. Ти є, і ти не маєш. Чернець, який закидає кодаки на вгору ступи, діти, які грають з ним в цю гру. Все саме так, як повинно бути. Нічого зайвого. Поєднання стародавніх святинь з сучасністю абсолютно гармонійно.

Але так було не завжди. В кінці XII століття Сарнатг піддався руйнуванню мусульманами, а в XIX-XX століттях тут працювали англійські археологи, які власне все і розкопали. Тепер тут надзвичайний музей -святиня під відкритим небом.

Хотілося залишитися тут надовго. Гуляти, споглядати, роздумувати. Більше двох з половиною тисяч років тому на цьому місці було дано вчення, суть якого розчиняє міжрелігійні, міжрасові конфлікти, дає людям мир і внутрішній спокій. Те, чого не вистачає людям саме зараз, та й в усі часи.

Щоб прислухатися до слів Будди, зовсім не обов'язково ставати буддистом. Просто уважно прочитайте ці три абзаци нижче.

«Нам слід розвивати в собі любов і співчуття, адже вони здатні наповнити наше життя справжнім змістом. Це релігія, яку я проповідую, мабуть, навіть більшою мірою, ніж буддизм. У ній все просто і зрозуміло: її храм - серце, її заповідь - любляча доброта і співчуття, її етичні норми - любов і повагу до ближніх, ким би вони не були. Миряни ми або чернечого сану - у нас просто немає іншого шляху, якщо ми хочемо і далі жити в цьому світі ».

«На Землі живе близько шести мільярдів чоловік. Більшу частину цих людей хвилює головним чином матеріальне благополуччя і майже зовсім не цікавить релігія і духовність. Це означає, що людство в масі своїй складається з невіруючих, чий образ думок і дій багато в чому визначає хід еволюції. На щастя, для того, щоб чинити людяно, не обов'язково належати до тієї чи іншої релігії: досить просто бути людиною! ».

«Як ми бачимо, історія життя Будди - це історія життя людини, який досяг повного просвітлення важкою працею і непохитною відданістю своїй справі. Смішно, що ті, хто сьогодні йде по стопах Будди, іноді думають, ніби зможуть досягти повного пробудження, витративши менше праць і зусиль »(Його Святість Далай-лама Тензін Г'яцо).

Ми трохи побродили по руїнах Сарнатха Ми трохи побродили по руїнах Сарнатха. Постояли у ступи Дхармараджіка - «цар дхарми». Можливо, її побудував цар Ашока, але є версія, що вона горазда древньої. На жаль, від ступи залишилося тільки підстава. У 1794 році вона була розібрана. Будівельний матеріал пішов на будівництво ринку. А всередині були знайдена кам'яна шкатулка з реліквіями і коштовностями. Реліквії були кинуті в Ганг. Цікавий факт: спочатку ступа була не більше 13 метрів, але потім була розширена в 6 разів.

Зайшли в руїни храму або, правильніше напевно буде їх назвати - вихара. Дві позолочені колони. Тут відпочивав Будда в сезон дощів. Там не було нікого, і можна було кілька хвилин постояти в повній тиші. Як не хотілося розлучатися з цим місцем, але було вже пора.

Вечоріло. В Індії в зв'язку з близькістю екватора темніє рано, о 6 годині, не дивлячись на те, що ми були в північній Індії (а для нас сибіряків це далекий південь).

Всі сіли в автобус і поїхали вечеряти.

Вечеря відбувся в дуже екзотичному місці. Туди неможливо проїхати на автобусі і всі пішли пішки.

Вулиці Варанасі - гуркіт машин, нескінченна перекличка машин, мотоциклів, велосипедів, тут же грає духовий оркестр, буквально в декількох сантиметрах (чесне слово!) Проносяться мотоциклісти, велорикші. Щоб йти по цих вулицях без провідника, напевно, потрібно мати як мінімум третій, а кращий четвертий очей.

Провулки, вулички, корови, діти, собаки і наша процесія делегатів конгресу.

Але ось ми підійшли до місця, виявилася, що це майже набережна Гангу Але ось ми підійшли до місця, виявилася, що це майже набережна Гангу. Не знаю, чи скрізь, але в Індії їдять прямо на вулиці. Для цього накривають ділянку землі килимами, обтягують по периметру тканиною, ставлять столи. Дуже просто і зручно. А на столах різні страви - шведський стіл, дуже зручно, коли потрібно нагодувати багато людей. Але крім вечері нам приготували святковий або прощальний концерт.

Спочатку вийшли танцюристи з палаючими світильниками. Танець був символічний і мав ритуальне значення, пов'язане з річкою Ганг. Потім вийшли три музиканта. Саме музиканта, вони відразу стали будуватися, перевіряти звук, у звукорежисера пішла робота. Їх було троє: ситар, ударний інструмент, і невелика труба. Хлопці сіли прямо на сцену і заграли ...

Дуже чіткий точний ритм, ніжний звук ситара і трохи різкуватий, але, тим не менше повністю вписується в композицію, звук труби. Те виконував соло ситар, то труба.

А в тридцяти метрах ніс свої води Ганг ...

Вот такой вот вечір нам подарували організатори. Але музика скінчилася. Це був вже другий концерт. На першому концерті виступали артисти, які приїхали з делегатами. Навіть з Киргизії були музиканти. Шкода, що з Туви хтось не приїхав, вірніше, просто про це не знали. А так цікаво б Вот такой вот вечір нам подарували організатори вийшло, якби на концерті після індійських музикантів вийшов би, скажімо, фольклорний ансамбль «Тива» з піснею «Бай-Тайга». Це був би точно «вибух мозку». Ну а потім Духовий Оркестр Республіки Тива в масках Цам з усе своєю шаленою програмою: з репом, джазом та «Іду На ВИ» ... Ні, не треба, всіх би точно винесло. А жаль…

Але вечір на цьому не закінчився. Як же в Індії і без танців! Ті ж музиканти зрушили в сторону, і на сцену вийшли танцюрист і танцівниця. На ногах у них були дзвіночки. Чіткий ритм, танець, де кожен рух має значення. Індійський танець - це своєрідна мова жестів рук, міміки обличчя, рухів тіла.

Перший танець був присвячений або пов'язаний з богом Крішною. Коріння цих танців сягають глибокої давнини, більше п'яти тисяч років тому ці танці вже існували. І ось вони дійшли до наших днів, не втративши значення, сенсу, а збагатившись за ці тисячоліття. Дуже чіткі і ритмічні рухи, танцювальний візерунок. Змінювався танець, купувалися інші елементи руху, але зберігався ритм. У деяких танцях танцюрист і танцівниця брали на себе ще й роль вокалістів.

Ну ось вечір і закінчився, пора в готель.

Поки чекали всіх, зробили загальну фотографію.

Потім знову вечірніми вулицями до автобусів.

4 грудня. Ранок. Варанасі. Ганг

Встали дуже рано - о 4 годині і в автобус.

Через двадцять хвилин ми вже йшли по вулицях Варанасі прямо до священної для всіх індійців річці Ганг. Ті ж галасливі вулички. Хоча було темно, скрізь горіли лампочки, і було досить світло.

Навколо було дуже шумно, багато людей. Ми спустилися по набережній до річки і перебралися на бот. Бот вдавав із себе велику містку човен з невисокими бортами, посеред бота залізний куб - дизельний двигун, який заводили вручну.

«Тух-потух-потух!» - і ми відійшли від набережної. І ось перед нами розкинулася та сама річка.

«Ганг, особливо, є рікою Індії, улюблена своїм народом, навколо якої переплітаються спогади, надії і страхи, її пісні тріумфу, її перемог і її поразки. Вона була символом Індії вікової культури і цивілізації, все змінюється, все тече, але все той же Ганг »(Джавахарлал Неру, перший прем'єр-міністр Індії).

Все це було задумано для того, щоб ми зустріли світанок прямо посередині річки Ганг Все це було задумано для того, щоб ми зустріли світанок прямо посередині річки Ганг. Це найдавніша традиція.

Але все ж головний ритуал - це купання в річці. Сотні людей стоять по пояс у воді, зустрічають схід і моляться. Кожен індус хоча б раз у житті повинен зануритися в Ганг і зустріти сонце. Вважається, що цей обряд дасть очищення і переродження. Справа в тому, що річка Ганг має небесне походження, вона спустилася з неба. За легендою сини царя Сагар шукали коней і не знайшли, тоді вони звинуватили у викраденні мудреця Капіл. Той в свою чергу наклав на них прокляття і спопелив. І був тільки один шанс врятувати їх - це занурити їх попіл в води небесної річки Ганг. І новий правитель держави, Бхагиратха, був змушений здійснювати довгий тапас (аскеза) заради задоволення Брахми і Шиви. Бхагиратха просив, щоб Брахма наказав, і Гангу спустилася вниз, а Шива допоміг їй в цьому. І з тих пір Ганг тече по землі і починається з волосся Шиви, а головний витік річки Ганг носить назви Бхагиратхи. І це прямий зв'язок між світом людей і світом Богів. Тому збереглася традиція ховати людей в Гангу: ритуально спалювати тіла. Хоча води річки брудні, вода в річці вважається найчистішою на Землі.

Але повернемося до нашої подорожі.

Ми пливли вздовж річки. Течії майже не було помітно. Річка тут рівнинна, що не Єнісей, і не така широка. До нас підпливають рибалки і пропонують купити рибу, щоб потім випустити її назад. Нам пропонують купити корм для риби і чайок. Навколо чайки, яких було сила-силенна.

А ось і світанок: індійське сонце сходить з протилежного берега річки. А на західному березі розтягнувся місто, або набережна найдавнішого міста в світі Варанасі.

«Варанасі старше, ніж історія, старше, ніж традиція, навіть старше ніж легенда, і виглядає удвічі старше, ніж історія, традиція і легенда, разом узяті» (Марк Твен)

Ми припливом уздовж набережної повз стародавнього форту. Делегати конгресу випускають риб, годують чайок.

Посеред Гангу йде бурхлива торгівля, до нас підпливають торговці, їхні човни перетворені в сувенірні лавки. Ми зупиняємося посередині річки, напевно самої шанованої річки в світі, на берегах якої живуть мільйони і мільйони людей, і всіх вона годує.

Річка, яка бере початок в Гімалаях, там, де по доданню живуть Боги. Річка починається з найчистішого льодовика, прорізає всю Індію, обдаровуючи її водою. Може бути, завдяки річці Ганг, традиції в Індії зберігаються і примножуються вже більше п'яти тисяч років, незважаючи на ісламське вторгнення і британське правління. Напевно зберегти свої вірування, традиції, історію можна тільки через повагу до інших традицій, до іншої віри. І ілюстрація, доказ тому - Індія, де всі один одного поважають.

З одного боку древнє місто, з іншого - пустельний берег З одного боку древнє місто, з іншого - пустельний берег. Крик чайок, перестук дизеля, небо, вода, місто - все зливається в одну картину, в образ самого древнього міста на Землі - Варанасі.

Кам'яні сходи (Гати) спускаються прямо до води, дим похоронних багать, що не згасають тут вже тисячі років. Більшість індійців вважають, що якщо ти помер в цьому місті, то бог смерті не владний над тобою, і можна вийти з колеса Сансари. Тисячі людей з усієї Індії їдуть сюди вмирати, а ще більше померлих везуть сюди на кремацію. Це один з найбільш священних міст Індії, за легендою його заснували сам боги, саме тут боги творили всесвіт. Це місто бога Шиви, а омиває його богиня - річка Ганг.

Ну ось сонце встало, наша подорож підходить до кінця.

Ми причалюємо до берега, перестрибуємо на кам'яні сходи, і тим самим шляхом повертаємося до автобусів. Вулиці міста, люди які нікуди не поспішають: хтось торгує, хтось купує хтось просто йде по своїх справах.

Потім готель, аеропорт, Делі.

На цьому б наші пригоди і закінчилися, але в Делі в аеропорту ми трохи загубилися, нам треба було подзвонити, але телефону ні у кого не було. І зовсім випадково ми натрапили на американку, яка проводжала американських ченців. Вона довго не могла зрозуміти, звідки ми, довелося написати їй на листочку «TUVA». Жінка зраділа і вигукнула: «I love Tuvin music! I love Tuvin music! »Через секунду вона вже комусь телефонувала. Довелося сказати їй: «No, No!» І дати телефонний номер, за яким чекали від нас дзвінка. Вона все зрозуміла, подзвонила, дізналася адресу, куди нам треба було їхати, швидко розпрощалася зі своїми співвітчизниками. І через десять хвилин ми вже разом з нею їхали в готель. Там ми розлучилися і На цьому б наші пригоди і закінчилися, але в Делі в аеропорту ми трохи загубилися, нам треба було подзвонити, але телефону ні у кого не було подарували їй фотографії Туви.

Ну ось додому. Літак злетів. До побачення, Індія!

«Тоді Ананда попросив у нього настанов з кількох питань. Для ченців було звичаєм після усамітнення приходити до Будди і супроводжувати його, але що їм слід робити після смерті Пана? Є чотири місця, сказав Будда, які варто побачити вірному учневі, місця, які порушать його відданість: місце, де народився Татхагата, місце, де він досяг просвітління, де він почав обертати Колесо Навчання, де він досяг досконалої нірвани. Всі, хто зробить паломництва до цих святилищ і помре, перебуваючи вірним, після смерті відродяться на небесах »(Едвард Томас« Будда. Історія та легенди »).

У нас різні релігії, різний світогляд, різні традиції, але те, що допомагає нам, надихає нас, дає нам силу, об'єднує - це Віра. А Віра є у всіх народів світу.

Автор від імені Камбіо-лами Республіки Тива висловлює щиру вдячність організаторам Глобального Буддійського конгресу за фінансування поїздки.

Завантажити файл статті 23-Chesnokov.pdf [491,29 Kb] (cкачиваний: 8)