2010 - Щоденник Бориса Кельмана FANY

5. Не було б щастя ....
  6. перевал Талбас

початок втрачено

Сонце сяяло, шуміла річка, навколо було безліч наметів. Ми вмилися, поснідали і пішли на нову прогулянку. По гірській стежці підійшли до Малому Алаудінскому озеру - і обімліли. Ми стояли біля величезного казкової краси, перелівиющегося всіма кольорами веселки дорогоцінного каменю - так виглядало це озеро нашими щасливими очима. І всі наші муки по дорозі до нього - виснажлива спека в вагоні, де не було кондиціонера, а на якійсь станції вже недалеко від Ташкента продавщиця замороженої води сказала - сьогодні у нас 50 градусів. І навіть виснажливе перетягування рюкзаків і важких мішків з продуктами між Узбекіскімі і таджицького митницями під спопеляючим сонцем перейшли в розряд не вартих уваги подій.
Вода в озері переливалася чарівної синявою і була в ньому абсолютно прозорою і дуже холодною. Напевно, від невимовної його яскравості і з'явилися такі тони в одязі таджицьких жінок, в національних візерунках ....
У центрі табору на скелі встановлена ​​скромна меморіальна дошка:
«Я серце залишив у Фанські горах» - Юрій Візбор 1976р.
Увечері біля цієї скелі зібрали народ. Згадали Юру, його пісні. Дуже було приємно послухати гірські пісні Валери Бокова. У нічній темряві численні ліхтарики висвічували прекрасні особи альпіністів, і треба було їх бачити, коли прозвучали слова:
«Ось тобі рука -
і нижче нас хмари.
Хочеш бути щасливим? -
Будь їм! »
З цим прекрасним напуттям народ розійшовся по наметах.

»   З цим прекрасним напуттям народ розійшовся по наметах

Пішли ...

Вранці, прохолодним, але яскраво сонячним, встали рано, швидко поснідавши і погрозив на віслюків рюкзаки, пішли на перевал Лаудан висотою 3700м до Куліколонскім озерам. Стежка, звиваючись змією, плавно піднімалася до небес. Все було як у пісні, яку Валера написав в Африці:
«А поки стежка в'ється в гору,
Хмарами душу роз'ятрюючи.
Наші різнокольорові фігури
Нанизавши, як намисто на себе ... »
Повз пройшли французи, найвродливіша представниця цієї країни з чарівною посмішкою пригостила всіх нас печивом. Я чомусь згадав, як на Грушинском фестивалі, у дуже симпатичного вертолітника з Байконура побачив майку з написом - «Кину все, поїду в Урюпінськ». Автори «Золотого теляти» знали, де знаходиться це місто, я не знав і став з'ясовувати. Виявилося, що Урюпінськ стоїть на прекрасній річці Хопер з чистою теплою водою, що протікає через красивий ліс. Я обов'язково зберу друзів і розповім їм про своє відкриття. Бог дасть, ми підемо в травневий похід по цій річці. Кинемо все, поїдемо в Урюпінськ!
Памір відкривав перед нами все нові чудові панорами гір - до неба тяглися загострені списи, протикали хмари, і Руслан з гордістю показував вершини, на яких йому пощастило побувати, і неймовірні історії, з цим пов'язані. Десь на півдні від нас гордо визвишалась гора Енергія висотою 5100 м. 43 роки тому команда Руслана піднялася на цю гору, прихопивши з собою патефон з платівками. І піднявшись слідом за ними прибалти, що вибилися з останніх сил, були абсолютно приголомшені побаченим і услишенним: Боря Іванов, неспішно попиваючи зелений чай, важливо крутив ручку патефона, що стоїть на скелі, а велика співачка Клавдія Шульженко співала:
«Ех, Андрюша, нам бути в печалі.
Не плач гармонь, грай на всі лади
так натисни, щоб нори затанцювали. »
Ще кілька хвилин тому, що відчувають себе героїчними завойовниками легендарної Енергії, прибалти розгублено мовчали ...
Через кілька днів Руслан збирається знову піднятися на цю гору. Хто знає, може бути вдасться знайти і цей патефон, і Шульженко знову заспіває для них. Так, неквапливо крокуючи, згадуючи різні цікаві випадки, ми піднялися на перевал, позначений туром з чорних каменів і побачимо далеко внизу сяючу всіма кольорами веселки ланцюг озер. Це і були Куліколонскіе озера, де ми незабаром поставили свої намети, спустившись на тисячу метрів.

«Але є таке там ....»

Сьогодні ми бродили навколо Куліколонскіх озер. Що йде в хмари вершина Марія і її сусіди мовчки дивилися, як ми, насолоджуючись красою озер, піднімалися на перевал Зіерат, з великим задоволенням купалися в теплому озері з рідною назвою «Лісове», відпочивали в прохолодній тіні арчі, химерні форми яких вражали уяву. Днем ми обідали в чайхане. Її гостинний господар Серодж розстелив кольорові ковдри (курпачі) і килимок на достархане в цілющої тіні арчі. У ніг дзюрчала кришталева річка. Нас пригощали смачною шурпою з молодого баранчика і, звичайно, зеленим чаєм. Напевно, ми побили всі рекорди по його споживанню на душу населення - і Серодж і його чарівна дружина не встигали підносити до нашого достархану все нові і нові чайники.
А потім був вечір, чарівність якого передати просто неможливо. У чорноті ночі таємничі тіні з ліхтариками на лобі обережно перебиралися по камінню через річку, де нас чекав яскравий і жарке багаття, що вже само по собі було приємним сюрпризом - адже за три роки подорожі в Гімалаях ми не розпалили жодного багаття. Затишно розсілися навколо вогню, все дивилася на Валеру, і він, взявши гітару, почав з тієї пісні, яка у всіх була на душі - «І немає тут нічого - ні золота, ні руд, там тільки-то все, що гребінь занадто крутий ... »Звичайно, Юра Візбор людина мудра, але і він не зміг сказати, так, напевно, і ніхто не зможе - так що ж все-таки таке є тут, на Памірі, в Фанські горах. І чому так щаслива людина, що сидить під міріадами зірок біля багаття, що висвітлює ... «друзів прекрасні лики», для яких ці дні на Памірі назавжди залишаться незрівнянними і дорогими.

новий перевал

Рано вранці нас чекав новий перевал з таємничою назвою Алаудінскій. Стежка відразу круто взяла вгору, і то по сипухе, то по зеленці ми невблаганно наближалися до далекого від нас перевалу. Крихітні кольорові фігурки людей, що наближаються до перевалу, здавалися йдуть десь в піднебесся, і як нам ще далеко до щасливого миті - дістатися до заповітної перевальних риси.
Йдемо повільно. Зустрічаються люди з самих різних країн. Так перемовляємося з ними кількома фразами, а потім знову включається десь всередині тебе якийсь внутрішній двигун, і ти знову починаєш повільно рухатися вгору. Поруч з нами йшли москвичі, і Сергій Панов в одному з них дізнався підкорювача легендарної Ка-2. І коли він порівнявся з нами Руслан сказав йому: а ось Борис - і показав на мене пальцем - зустрічав вас на Ка-2. Від сорому і збентеження я ледь не зістрибнув вниз, так мені стало ніяково, але він, на щастя, сказав: «Тоді пурга була сильна, не розгледіти». А потім додав: «Правда, я там не був» все розреготалися, а я заспокоєний, він їхав до перевалу. А коли, нарешті, дісталися до перевальних риси, то завмерли від побаченого - відкрилася чудова картина різнокольорових прекрасних Алаудінскіх озер, сяюча тими ж фарбами, що голова і шия селезня. Від побаченого неможливо було відірвати очей. А Валера сказав: «От би були у кого-нубудь такі очі! Ось це було б так! ». У міру спуску з перевалу фарби цих озер змінюючись - ставали яскравішими і привабливими. Навіть не вірилося, що можна дістатися до цих чудес, але незабаром це сталося і в дзеркалі цього божественного озера відбивалися наші різнокольорові фігури і намети.

Ранок на Алаудінском озері

Божественним було це ранок. Всю ніч по наметах тарабанив дощ, і пробудження не обіцяло нічого доброго. І тим прекрасніше була картина, що ми побачили, відчинивши намет: блакитне, блакитне небо в ідеально гладкою поверхні озера як в казковому дзеркалі, відбивалися зелені береги і панорама гір, було тепло. Швидко поснідавши і зібравши рюкзаки, стали чекати віслюків, які повинні були прийти в 9-30, щоб разом з нами йти на Каламутне озеро, звідки починаються найрізноманітніші альпіністські та туристичні маршрути. Але віслюки, чомусь не йшли. І останній раз взглядевшісь в дальній берег озера, вздовж якого йшла стежка і нічого там не побачивши, я сказав, що сидить на рюкзаках друзям: «Ну що, давайте розбирати речі, віслюки не йдуть». І тут же далеко пролунав трубний і ні з чим не порівнянний рев: віслюки нагадали, що вони про нас не забули.
Поки віслюки не підійшли, ми стали шукати стільниковий телефон Руслана, який кудись зник. Напевно, він його кудись засунув серед гори речей. Я згадав, як на Грушинський фестиваль Валя Шарафіева привезла свою улюблену кішку. Вона там швидко освоїлася і відчувала себе цілком комфортно. Але коли почали збиратися додому, вона зникла і всі спроби її знайти були безуспішні. Повернувшись додому, дуже засмучена пропажею, Валя раптом почула рідне нявкання. Спочатку вона подумала, що це галюцинація. Але немає - кішка і справді нявкала. Стали шукати, і, безнадійно перебираючи рюкзак, развенулі намет, де і лежала бідна учасниця Грушинського фестивалю - коли збиралися додому, стали згортати намет, вона в ній безтурботно спала. А як вона вижила в згорнутої наметі, яку запихали в рюкзак - ще належить з'ясувати вченим. Вообщем, на щастя Валі пропажа знайшлася. Може і телефон Руслана знайдеться, так як віслюки досі все не йдуть і у нас є можливість його пошукати. Але на відміну від Валін кішки телефон Руслана мовчить.

Не було б щастя ....

А сам господар телефону разом з тими, хто вважав себе здатним на круті горновосхожденія, пішли на штурм гори «Енергія» висотою 5100м, а ті хто так не вважав, і я, звичайно, був серед останніх, залишилися вартувати табір і насолоджуватися життям в божественному куточку Алаудінского озера. Що таке щастя - точно ще ніхто не знає, і може бути тому, що тут не були, не насолоджувалися сидячи на високій крутій скелі, з видом на кришталеву, найчистішу воду, постійно міняє свою дивну забарвлення, непередаваним тонам якої позаздрив би будь-який хвіст самого розкішного павича. А тишу і безтурботний спокій цього святого місця мовчки охороняли гордо дивиться в небо могутні гірські вершини, і чувся тільки шум, білої від піни, гірської річки, що несе в озеро крижану воду з укутати гори снежников.

Ранок почався з мого чергування. А завдання чергового була дуже простою - закип'ятити воду в казанку, після чого кожен бажаючий поснідати мав розчинити в цьому окропі кашу або суп, які розфасовані в красиві пакетики, привезені ще з Самари в великій кількості. Але не тут-то було - ніяк не вдавалося розпалити бензинову пальник. Промучившись з нею кілька годин, зрозумів, що порвалася прокладка на балоні з бензином. Тоді вирішив обійти альпіністські стоянки, в достатку розташовані уздовж озера - раптом у когось знайдеться запасна прокладка. І тоді ми будемо врятовані. Але у великому таборі, коли я показав порвану прокладку і попросив допомогти, дуже симпатичний хлопець - гід французької групи, сказав мені: «Дивись який у нас великий примус. Приходьте і варіть все, що вам потрібно »
«Нам потрібен тільки окріп»
«Ну тоді ми зараз закип'ятити чайник і вам принесемо».
Незабаром він приніс пашить жаром чайник, ми поснідали, і я поніс цей чайник господарям. Мене вже там чекали, як старого друга. Зав'язалася невимушена розмова. І я почав розповідати всякі смішні історії, вони теж. Все-таки які чудові люди - таджики: відкриті, гостинні, веселі. Один з них, який закінчив іноземний факультет Госуниверситета в Душанбе, а тут був погоничем ослів, добре говорив по-англійськи, і ми з ним довго і з задоволенням говорили. А потім підійшли французи, усміхнені і переповнені щастям від навколишньої краси. Їм все тут подобалося. І мені дуже не хотілося йти з цього теплого і веселого російсько-таджицько-французького кола ... А на прощання Ануш - так звали мого нового знайомого, сказав: «Приходь до обіду, ми тебе чекаємо». І це зелений закопчений чайник став якимось дивним талісманом нашого дружнього спілкування. Ми нескінченно носили його один до одного і пригощали один одного, ніж могли. Ануш приніс пакет з яблуками і коржиками. Ми почастували його російським шоколадом і кавуном, а кірки від нього згодували ослику. Він їх із задоволенням з'їв, за що хлопці таджики сказали: «Велике спасибі». Адже сам ослик нічого сказати нам не міг.
Вечір ми провели разом. А ніч подарувала нам чудову картину - на чорному небі сяяли величезні кришталеві зірки, вони відбивалися і в дзеркалі озера, створюючи таку чарівну картину, яку ще не намалював жоден художник і не увічнив жоден фотограф. Все було як в пісні: «І не зрозуміти чи то в озеро небо впало, і не зрозуміти чи то озеро в небі пливе !!!»
Тисячу разів правий великий співвітчизник французів, чиї намети стояли на березі Алаудінского озера - «Єдина справжня розкіш - це розкіш людського спілкування». І вже засинаючи в наметі я подумав: «Як добре, що зламався примус, і мені не вдалося його розпалити».

перевал Талбас

Прощання з горами. Останній вечір. Французи. Загальні пісні. На прощання погодував ослика, сказав йому спасибі.
Потягом в Бухару, божевільна спопеляюча спека, мозок не в змозі сприймати велич і значимість побаченого. Ледве дочекалися часу, коли можна було поїхати додому, сіли в розпечену, як консервна банка на багатті, машину. Як великого блага чекали наступаючого вечора і першого подиху прохолоди. І ось довгоочікувана готель «Наджіб», де затишно і немає спеки. Затишно розташувалися навколо красивого Достархан, окрасою якого були розкішні дині, криваво - червоний, що вражають розмірів кавун, величезні червоні помідори ...
Картину доповнювали пляшки з вином і смачна закуска, але не це було головне - ми дивилися один на одного, не відриваючи очей ... Завтра наша прекрасна сім'я розпадеться на частини - московську, Самарську, казанську, Челябінську. Але це не страшно, адже ніхто пройденого шляху у нас не відбере ....