Rambler's Top100

Меценат проекта

Сергеевка на русском Sergeevka in english

КУРОРТ   У МОРЯ

КАТЕГОРИИ

Doctor Bartosh - автор уникальной методики
Новое ВРЕМЯ. Информационно-развлекательный еженедельник. Новости города Аккерман. Крымская баннерная сеть

Геологія Криму, геологічні таємниці гірського Криму

1. Геологія Криму Крим дуже багатий геологічними пам'ятками, і не одне покоління російських і радянських...
  2. Похід по Криму - 22 маршрут
  3. Маршрути: гори - море

Геологія Криму

Крим дуже багатий геологічними пам'ятками, і не одне покоління російських і радянських геологів починало свій шлях до таємниць і скарбів земних надр у нас, перш за все в долині річки Бодрак (Бахчисарайський район), де знаходяться бази геологічних практик МГУ, СПбГУ і Московського геолого-розвідувального інституту. Кожен з цих вузів, а також і Таврійський національний університет в Сімферополі мають геологічні музеї, які при сильному бажанні можна і відвідати.

Зручність вивчення геологічних об'єктів, простота витягу скам'янілостей прадавніх тварин і збору колекцій залучають сюди фахівців з усього світу. Ну а ювеліри працюють з кримськими самоцвітами із групи кварцу: сердолік, яшма, агат, халцедон, гірський кришталь. Їх не складно знайти і серед звичайної пляжної гальки. А серед торговців сувенірами можна зустріти знавця, який розповість про властивості цих каменів, а може і познайомить з ювелірами або колекціонерами.

Кримський півострів недаремно обраний геологічним факультетом МГУ для літньої практики своїх студентів, оскільки він являє собою величезний за площею і унікальний за доступністю геологічний музей. Причому відкриття як геологічні, так і попутно археологічні відбуваються в Криму до сих пір. І ви самі зможете в цьому переконатися.

Геологічні процеси подібні циркового ілюзіону: драматично, наочно, але до кінця нез'ясовно. Священні джерела, суперечать законам гідрології і гравітації; підземні лабіринти в десятки кілометрів; вулканічні жерла, перекинуті набік; скельні масиви без підстав, що виникли казна-звідки; морські раковини на кілометровій висоті; вічні льоди і льодовикові валуни; піщані коси, що міняють свої границі, як заманеться ...

Всі ці кам'яні хаоси, бовдури, каньйони, печери, водоспади не просто гарні, а божественно гарні й зберігають у собі жертовну кров, нерідко й людську. Крим здавна є базою для навчальних практик студентів-геологів України, Росії та інших країн. Основний район практик - долина річки Бодрак в Бахчисарайському районі (села Трудолюбівка і Прохолодне нижче Обсерваторії), а також околиці Сімферополя та Алушти, ну і звичайно, заповідник Карадаг. Околиці майже всіх прибережних курортів багаті оголеннями магматичних і осадових порід, химерних складок і форм вивітрювання, обвальними хаосами, печерами, водоспадами, величезними валунами, походження яких до цих пір викликає суперечки серед вчених.

Дослідження геологічних загадок околиць Сімферополя та Алушти багато в чому визначило кар'єру академіка Олександра Ферсмана, професора Володимира Лебединського та інших відомих вчених. До сих пір суперечки вчених викликають походження Салгирской і Алуштинської долини, Великого каньйону Криму, багатоповерховість кримських печер, «неправильний» порядок залягання більш древніх порід над молодшими в декількох гірських масивах в Бодракской долині, у Сімферопольського водосховища і околицях Білогорська. Загалом, можна сказати, що найкрасивіші із кримських гір є й самими загадковими - Зубці Ай-Петрі і кам'яні конуси на схилах гори Сокіл, кам'яні ідоли Долини Привидів і Карадага, Південнобережні хаоси з магматичних порід і острівці-отторженци в море, що відвалилися в внаслідок грандіозних катастроф від кромки яйли.

Все століттями викликає суперечки фахівців. Але і для звичайних туристів, які подорожують на автобусах, джипах, гірських велосипедах, верхи або просто пішки геологічні екскурсії дуже цікаві і залишають незабутні враження. Одна з простих і приємних прогулянок - від Алушти на захід до мису Плака.

Дуже зручно рухатися по набережній Професорського куточка, по дорозі над пансіонатами "Кристал" і "Каскад" і далі по стежці уздовж пляжів і набережних Лазурного, Карабаху, Утеса, Карасана і Партеніта. Популярні також поїздки на плато Чатир-Дагу з відвідуванням найкрасивіших карстових печер Мармурової і Еміне-Баїр-Хосар. Крим є однією з найбільш вивчених геологами частин світу. Однак остаточної ясності в його геологічної історії немає. Тому є сенс уважно слухати все, що вам з цього приводу розкажуть на екскурсіях, і читати спеціальні геологічні путівники. Але при цьому спокійно сприймати нестиковки і протиріччя в поясненні геологічної історії і сучасних процесів. І міркувати про це самому. Може, істина відкриється саме вам ...

Кримські гори є одним з ланок величезного пояса гірських хребтів, який називається Альпійським. Але навіть на перший погляд людині, знайомому з Кавказом або Карпатами, гори нашого півострова здадуться не тільки невисокими, але і кілька нетиповими за формою. Справа в тому, що в теорії нової глобальної тектоніки яйли і передгір'я Криму зовсім не вважаються горами. Це лише піднятий на кілометрову висоту край платформи. Як і всі платформи (наприклад, Східно-Європейська) він має «двоповерхова будова» - складчастий фундамент з химерно зім'ятих таврійських сланців і плоский чохол вапняків.

Які ж сили підняли платформу і зробили її південний край схожими на гори? - Ну ті ж що і всюди. Про дрейф континентів, точніше про рух материкових і океанічних плит навіть у школі проходять.

В основному, ці рухи в горизонтальній площині завершені перед Льодовиковим періодом, а у вертикальній - після нього. Але відгомони і скидання напруг при русі плит відбуваються і в наші часи у вигляді землетрусів.

У Криму з IV ст. до н.е. до теперішнього часу відбулося 77 сильних землетрусів. Найбільш руйнівним, напевно, був землетрус 1341 р яке крім Криму охопило величезну площу, супроводжувалося затопленням частини суші водами Чорного моря і "заподіяло шкоду неописаний". Землетрус кінця XV в. обрушило гору і фортеця у Ялтинського мису і викликало такий переляк у жителів, що вони бігли, спустіння Ялти тривало майже 70 років. У 1927 г. 26 червня і в ніч з 11 на 12 вересня відбулися два землетруси, що викликали руйнування на Південному березі від Севастополя до Феодосії, відчувалися не тільки на Кримському півострові, але і далеко за його межами.

Після 1927 р руйнівних землетрусів у Криму не було, але прилади на сейсмостанції щороку вловлюють десятки слабких поштовхів. Більшість епіцентрів кримських землетрусів перебуває в Чорному морі на ділянці між Ялтою і Гурзуфом. Вогнища землетрусів знаходяться переважно на глибині від 10 до 40 км. Якщо спроектувати вогнища землетрусів на земну поверхню, то виявиться, що вони зосереджені в крутій частині схилу чорноморської западини на глибинах між 200 і 2000 м. Більшість епіцентрів укладена між материковою мілиною і плоским дном глибоководної западини Чорного моря.

Очевидно, існує якийсь зв'язок між землятрясениями і западиною Чорного моря. Підняття Кримських гір пов'язане з підсовування під їх підставу дна Чорного моря. Переробка порід передової частини плити Чорного моря в шовного зоні утворила цілу низку інтрузивних тіл. Це гори Піляки, Аю-даг, Шарха, Кастель і інші.

Найпотужніша катастрофа підірвала вулкан Карадаг. Друга лінія потужного широтного розлому пройшла по лінії Бахчисарай - Сімферополь, де також відбулося безліч інтрузій. Тепер там можна любуватися магматичними породами в численних кар'єрах. На Керченському півострові потужні тектонічні рух привели до того, що в розлами провалилися органічні матеріали, може бути залишки лісів або боліт, або озерний мул. Їх бродіння триває трохи величезній глибині, а рідкий бруд викидається через дуже своєрідні грязьові вулкани.

Рівнинний Крим і прилеглі до нього берега - зона, спокійна відносно землетрусів. Але вона відчуває повільне прогинання тилового характеру. З ним пов'язане формування нафтових і газових родовищ. У Південного берега материкова мілина вже, ніж в інших місцях, а континентальний схил досить крутий. В Євпаторії, наприклад, пляжі дуже дрібні, а у Алушти і Ялти відразу глибоко.

Кордон материкової мілини і крутого схилу морської западини являє собою місце зіткнення ділянок земної кори, що випробовують протилежно спрямовані сучасні вертикальні рухи. Вони йдуть нерівномірно, супроводжуються поштовхами, тобто землетрусами. На території Кримського півострова проявляються землетруси і з вогнищами, вилученими від нього на багато сотень, а то й тисячі кілометрів. Наприклад, руйнівні землетруси останніх десятиліть і років в Румунії, Туреччини, Іраку докочуються до Криму і дають себе знати поштовхами силою в 2-4 бали.

Це призводить до хитання люстр і тремтіння посуду. Набагато помітніше зсуви, обвали, осипи, які відбуваються під впливом не стільки внутрішніх сил землі, скільки сил гравітації (тяжіння), розвантаження схилів і вивітрювання.

Сам термін «вивітрювання» - досить невдалий переклад німецького слова «фервіттерунг» від кореня «вітер» погода. Мається на увазі комплексну дію всіх факторів погоди, насамперед замерзання води в гірських тріщинах взимку, а не тільки вітру. До речі, не цілком і ясно, як замість слова «дефініція» (визначення) в російській мові зміцнилося поняття «термін», яке у всіх європейських мовах, в тому числі в українському означає - точний термін.

Найпотужніший фактор руйнування берега - діяльність моря, як удари хвиль, так і хімічне роз'їдання порід морською водою. І звичайно, розширення тріщин в породах при замерзанні води. Сучасні геологічні процеси ведуть і до "з'їданню" пляжів, гірських обвалів і зсувів, підсилюють селеві (грязекаменние потоки). Всі ці процеси безперервно змінюють обриси скель, берегової лінії, змінюють ширину пляжів, склад пляжних відкладень. Найчастіше споруди здравниць у береговій або гірській зоні стають непридатними для проживання.

Однак для екскурсій такі об'єкти найцікавіші, оскільки з кожним їх відвідуванням вони змінюються. Навіть міські пляжі після кожного шторму з'являється в новому вигляді. Ну а якщо ви будете колекціонувати фотографії кам'яних мережив, наприклад, в обривах печерних міст, ви виявите, що малюнок їх міняється буквально за пару місяців. Сподіваюся, це навчить вас обережності при виборі місця відпочинку в горах, та й вразливість природи ви будете відчувати гостріше.

Перш ніж збирати каміння - мінерали, що мають певний хімічний склад, або гірські породи, що складаються з різних мінералів в особливих співвідношеннях, потрібно подивитися кілька геологічних колекцій, наприклад, в Сімферопольському краєзнавчому музеї, музеї природи Кримського заповідника в Алушті, в Таврійському університеті або навіть на турбазах, де в радянські часи було прийнято робити невеликі колекції в туристичних кабінетах.

Це допоможе визначити цілі вашої колекції і виробити якісь уявлення про потрібних зразках, їх розміщенні і оформленні. Збирати каміння можна всюди, але найкраще в так званих оголеннях: на розмиваються річками і морем берегах, в кар'єрах, обривах, дорожніх укосах і т. Д., Там, де шари різних гірських порід змінюють один одного і свідчать про зовсім різні, то морських, то сухопутних умовах у минулому з усіма його катаклізмами: вулканізмом, складкообразованием, розмивом, відкладанням наносів і т. д.

Ці шари начинені мінералами, що утворилися в тріщинах і пустотах порід з циркулюючих в них складних хімічних розчинів, і скам'янілими залишками або відбитками древніх організмів: листів папоротей і голками хвойних, панцирів риб і молюсків, членистих тіл і крилець комах, кісток ящерів і перших ссавців.

Спорядження мисливця за каменями не складно: геологічний молоток, зубило, лопатка, записна книжка, складаний метр або рулетка, обгортковий папір, невеликі мішечки для сипучих порід, вата для тендітних зразків.

Зразки відколюють від каменю сильним і різким ударом, попередньо намітивши місце з урахуванням шаруватості і тріщин. У момент удару треба стежити, щоб поруч нікого не було, оскільки можуть поранити оточуючих, та й самому важливо берегти руки і очі, навіть заплющити очі в момент удару. Найбільш цікаві в геологічному відношенні місця - Керченський півострів, околиці Бахчисарая, узбережжя від Алушти до Планерського.

Врахуйте, що в Криму багато геологічних заказників та пам'яток природи, де збір зразків (вже не кажучи про їх сколюванні молотком) заборонений. Докладні маршрути геологічних екскурсій з усіма необхідними відомостями ви знайдете в книгах В. І. Лебединського. Одна з них так і називається: "Геологічні екскурсії по Криму" (3 вид. - Сімферополь: Таврія, 1988. - 144 с.).

З особливо ефектних зразків завжди приємно зробити не просто навчальний посібник, а й гарну штучку. Не тільки самоцвіти, але й найпоширеніші в Криму діабаз, мармуроподібний вапняк, навіть черепашник при хорошій поліровці зрізу можуть показати оригінальний і вишуканий малюнок свого "внутрішнього світу". У зоні мілководдя і трохи вище галька і гравій завжди яскраві з чіткою внутрішньою зернистістю, а ось без вологи всі їх фарби і візерунки гаснуть.

Їх легко освіжити самим звичайним лаком. Нарешті, ті, хто працює за столом і при відкритих вікнах, користуються гарними і важкими каменями просто для закріплення паперів.

Ігор Русанов, кандидат географічних наук, автор 35 книг

Легендарна Тридцятка, маршрут

Через гори до моря з легким рюкзаком. Маршрут 30 проходить через знаменитий Фішт - це один з найграндіозніших і значущих пам'яток природи Росії, найближчі до Москви високі гори. Туристи нічого проходять всі ландшафтні та кліматичні зони країни від передгір'їв до субтропіків, ночівлі в притулках.

Похід по Криму - 22 маршрут

З Бахчисарая в Ялту - такої щільності туристичних об'єктів, як в Бахчисарайському районі, немає ніде в світі! Вас чекають гори і море, рідкісні ландшафти і печерні міста, озера і водоспади, таємниці природи і загадки історії, відкриття і дух пригод ... Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує.

Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує

Маршрути: гори - море

Адигеї, Крим. Вас чекають гори, водоспади, різнотрав'я альпійських лугів, цілюще гірське повітря, абсолютна тиша, снежники в середині літа, дзюрчання гірських струмків і річок, приголомшливі ландшафти, пісні біля вогнищ, дух романтики і пригод, вітер свободи! А в кінці маршруту ласкаві хвилі Чорного моря.

Які ж сили підняли платформу і зробили її південний край схожими на гори?

Чем отличается курорт Сергеевка от подобных   курортов Крыма ?

Узнать цены

Прайс в Excel формате

заказать путевку сейчас!!!

Сергеевка - курорт на Черном море. Солнечный Берег.