Коларська хребет - Забайкаллі, Читинська область: розповідь на сайті СВ-Астур про подорож і поході по Коларська хребту в Забайкаллі

1. Коларська хребет Каларскій хребет розташований на півночі Читинської області, на правобережжі річки...
  2. Похід по Криму - 22 маршрут
  3. Маршрути: гори - море

Коларська хребет

Каларскій хребет розташований на півночі Читинської області, на правобережжі річки Калар. Він простягається від р. Витим на заході до р. Олекма на сході, це приблизно 400 км в довжину і близько 50 км в ширину. Багато вершини хребта перевищують висоту 2200 м над рівнем моря.

Між озерами Велике Лепріндо і Лепріндокан є дорога, але проїхати ці 6 км можна тільки на всюдиході. Зате йти чудово, і 1 серпня, подолавши цю перемичку, ми спустили човен в озеро Лепріндокан. Коли ми запихали в човен спорядження, продукти та занурилися самі, радість наша зменшилася: судно ледь височіла над водою. Про сплаві, тим більше по порогах, не могло бути й мови. На початку літа, відправляючись в поодинці на сплав по Калар, я взяв маленьку човен на одного, а тепер нас було двоє.

Дуже обережно, щоб не черпати бортами, ми перегреблі озеро і зупинилися біля витоку Конде. Тут вже стояла палатка, в якій жили троє хлопців з Новосибірська. Поспілкувавшись з ними, ми розташувалися недалеко на галявині, оточеної молодим березняком. В дорозі нас, звичайно ж, застиг дощ, але веселка, перекинувшись через озеро, була чудова. Місце для стоянки виявилося вельми зручним, і ми затрималися на один день, щоб розібрати і упакувати продукти, напекти коржів і підготуватися до подальшого шляху.

Вирішили, що по спокійним місцях попливемо разом, а на бистрині і тим більше на порогах я буду висаджувати дружину, і вона піде по берегу. Головне - потім знайти її в цих непролазних хащах. Ми збиралися спуститися до гирла річки Еймнах і піднятися по ній, скільки вдасться, ведучи човен линвою уздовж берега. За Конде до гирла Еймнаха близько 30 км, не рахуючи вигинів річки.

І ось 3 серпня на перевантаженій до неможливості човні ми вирушили в дорогу. Весь день ломилися через нетрі, тягли човен по мілководдю розлилася по протоках річки Конде, переносили по берегу повз нескінченних завалів. В одному місці при спробі сплавлятися сильно обдерли дно човна. Ми з вдячністю згадували дощі, що пройшли перед початком сплаву і підвищили рівень води в річці. Не будь їх, вона перетворилася б в маленький струмочок, поточний

між каменів. Тільки пізно ввечері нам вдалося відшукати невеликий сухий п'ятачок для стоянки серед величезної мокрою заплави, заваленої буреломом.

Зате на наступний день більше пливли, ніж тягли! Однак до вечора, пройшовши сплавом кілька меандров річки з глибокої, спокійною водою, ми підійшли до порогу. Знайомий рибалка говорив мені ще в позаминулому році, що він зазвичай в цьому місці переносить свою надувнушку по березі, оскільки вона не проходить між каменями в річці. Дійсно, поріг був величезні окатанні валуни, між якими вирувала вода. Подумки уявивши собі, як розпливається наше барахло в цьому хаосі каменів при перевороті, ми розсудливо вирішили поріг обнести.

Заховавши човен і продуктові мішки, зваливши на плечі тільки рюкзаки зі спорядженням, рушили по стежці уздовж берега. Справа була до вечора, ми збиралися поставити табір нижче порога і повернутися за продуктами. Але не оцінили його довжину! Починало темніти, а ми все йшли по стежці, супроводжувані гуркотом порога, з яким, здавалося, не буде кінця. Нарешті, майже в темряві, зупинилися в гирлі струмка Удякіт (права притока Конде) серед великих замшілих валунів, насилу утиснувши намет на маленький рівний п'ятачок. Про повернення за продуктами сьогодні годі було й мріяти.

Тільки я встиг подумати, що вечеря - і, відповідно, сніданок - скасовуються, як Нінушка витягла зі свого рюкзака пару коржів і шматочок сала, а чай і цукор у нас зазвичай лежать в казанках. Як добре мати таку передбачливу подругу! Вранці при ясному сонці місце табору здалося нам дуже затишним, і ми вирішили затриматися тут на пару днів. Сходили за продуктами і човном, безуспішно спробували спіймати рибу, оглянули околиці і, нарешті, зайнялися господарськими справами. Баня, прання і випічка коржів зайняли ще день. Велика кількість мошки кілька затьмарювало єднання з природою. 7 серпня нижче порогів почали попадатися ленки і харіуси.

Із задоволенням віддали перевагу рибному меню. Нарешті то 8 серпня досягли гирла Еймнаха. Після дощів річка перетворилася в ревучий потік. Насилу піднявшись на пару кілометрів вгору, зупинилися на сухий терасі в сосновому бору. На наступний день, прогулявшись вгору вздовж річки, я зрозумів, що піднятися з човном по цим бурунах буде складно. Вирішили на цьому чудовому місці влаштувати базовий табір, заховати човен, частина продуктів, зайве барахло і відправитися вгору по Еймнаху пішки, взявши провіант на два тижні. 10 серпня, окинувши прощальним поглядом нашу затишну терасу, рушили в путь. Підйом до струмка Інарічі зайняв три дні і пройшов без особливих пригод.

Тільки одного разу моя супутниця примудрилася загубитися в тайзі. Як завжди, вона йшла позаду. Я регулярно оглядався, знаючи її особливість раптово зникати. Так і сталося: оглядаюся - стежка порожня. Трохи почекавши, знімаю рюкзак і йду назад по стежці (кричати в тайзі я не люблю). Подруга моя як крізь землю провалилася. Прогнавши дурні думки про нещасні випадки і провалах в паралельні світи, я приступив до пошуків. Пробігши кілька пристойних кіл по спіралі, що розширюється, я завмер, видершись на пень. Дуже далеко попереду вловив слабкий свист, і проблема була вирішена. Як пізніше з'ясувалося, на стежці виявилася ледь помітна розвилка.

Пішовши іншою стежкою і втративши мене з поля зору, дружина вирішила, що я її кинув і пішов вперед. Треба ж до такого додуматися! Коли безглуздість ситуації стала їй очевидна, вона була вже далеко попереду, а кругом стіною стояла тайга, чоловіка не було. Треба відзначити, що долина Еймнаха досить широка і вся поросла дрімучим лісом, тому знайти в ній людини, що голку в стозі сіна. До вечора 12 серпня ми влаштувалися на маленькій рівній терраски струмка Інарічі трохи вище його гирла. У Еймнахе і навіть в невеликому струмку Інарічі багато харіуса, що помітно урізноманітнило наше меню, але зате сильно уповільнювало рух.

Біля кожної пристойної ями за перекатом ми зупинялися, знімали рюкзаки, ловили кілька рибок, потім купалися і, обсохнув, рухалися далі. І тому за три дні пройшли не більше 35 км. Красиві види, зручна стоянка і рясна рибна дієта затримали нас в таборі біля гирла Інарічі на 4 дні. Ми прогулялися по околицях, оглянули каньйон струмка з невеликим водоспадом, я сходив в гості до туристів, збирали свої катамарани для сплаву по Еймнаху в гирлі нашого струмка. Так непомітно і пролетів час. Найбільш цікаві мінеральні джерела розташовані вище по Еймнаху в двох лівих притоках, навпроти гирла річки Чулбачі.

У нижньому з них є навіть подібність гейзера скромних розмірів. Мінеральна вода б'є струмком висотою в півметра з невеликого конуса, вода схожа на нарзан, її температура близько 20 ° С. Джерела розташовані на дні глибокої ущелини, в велику воду воно непрохідною, та й самі джерела виявляються під водою. Джерело в верхньому притоці менш цікавий, але легше досяжний, туди від долини Еймнаха веде звірина стежка, звірі ходять пити лікувальну воду. 17 серпня ми піднялися на полонину другого лівої притоки Інарічі. 10 км шляху, 700 м підйому, лазіння по каньйону і великому курумніка - і все з важкими рюкзаками - здорово нас втомили.

З великим задоволенням розташувалися в цій абсолютно плоскою полонині на межі лісу. Дивовижний рівний оазис серед нагромадження гір. Тільки влаштувалися, як все закрило хмарами і поліло. Відразу різко похолодало. Добре, встигли вибратися з каньйону: там абсолютно ніде сховатися від негоди і немає дров. Негода підштовхнула мене зайнятися їх заготівлею. Я завжди беру з собою звичайну ножівку, так що вдалося швидко спиляти здоровенну суху ялину і перетворити її в чурбачки для грубки. Треба сказати, що грубка в таку погоду в горах - це друга мати.

Всі три дні нашого перебування в цій долині з невеликими перервами йшли дощі, температура не піднімалася вище 5 ° С вдень, і я вкотре переконався в користі грубки. У наметі тепло, Нінушка смажить на грубці гриби, вже закипів казанок з чаєм, а негода на вулиці як би сама по собі і нас не стосується. Останнім часом з риби ми перейшли на маслюків, яких в цій долині сила-силенна. У перервах між дощами ми все ж піднялися на вершину південного борту нашої долини. На жаль, передбачувані згаслі вулкани знаходяться за глибокою ущелиною, і лізти туди в погану погоду ми не зважилися. І правильно: тільки спустилися - все закрило щільною хмарністю, видимість впала майже до нуля.

Перечікуючи негоду, зайнялися ревізією продуктів. Зазвичай ми не робимо розкладок, а їмо, скільки хочеться, і зараз, перетряхнув запаси, прийшли до висновку, що їх залишилося дня на три. Добре, в долині багато грибів, три дня ми харчуємося в основному маслятами, через них майже закінчилося соняшникову олію, призначене для коржів. 21 серпня прохолодно (4 ° С), зате світить сонце і видно давно забуте синє небо. Перевалили в річку Сині. Шлях туди проходить через тундрові перевали, повз озера, розташованого в кратері згаслого вулкана. Через відсутність лісу огляд навколо чудовий, особливо в сонячну погоду, але при дощі і вітрі тут буде дуже неприємно.

По дорозі оглянули в верхів'ях Сині ще один мінеральне джерело. На наступний день переправилися вбрід через річку Хангура, ліва притока Сині. Переходити її довелося по пояс у бурхливій крижаній воді, оскільки висоти чобіт-Болотников не вистачило. У місці злиття Сині і Хангури два красивих водоспаду. Сушімся і обідаємо з видом на водоспад, все радує око, та й погода чудова. 23 серпня, після цілого дня непролазних хащів, дісталися майже в повній темряві до базового табору на річці Еймнах. Продукти, човен та інше барахло, дбайливо підвішені нами високо на дереві, були в цілості й схоронності. Влаштовуємося, як ніби повернулися додому.

Адже тут уже обладнано вогнище, готові палиці для палатки, лежать камені під грубку, зберігся накритий плівкою запас сухих дров. Загалом, рідний дім. Три дня яскравого сонця, і забуте холодну високогір'ї, знову загоряння, рибалка, достаток продуктів. Нінушка, користуючись теплою погодою, переправ обидва комплекти одягу, і ми ходимо голі, чекаємо, коли хоч щось висохне. Поки подорожували, на старій стоянці оленярів знайшли абсолютно розмокший книгу «Географія Каларского району», тепер її сушимо і вивчаємо. Відпочивши таким чином на цьому чудовому місці, залабазів знову човен і залишки продуктів, перебралися на гаряче джерело Пурелаг. До нього від річки Еймнах веде всюдихідний слід.

Він розмокнув від дощів і йти по ньому погано, але поруч з ним йти ще гірше. Супутниця моя терпіти не може марі, за якими, власне, і йде слід, у неї природна алергія на болота, коли вона їх бачить, то мимоволі злиться. І тоді негативне випромінювання у неї так сильно, що відчувається метрів за сто, навіть при повному її мовчанні. Незважаючи на це, за дві години добираємося до місця у гарячого струмка, де зупинялися минулого разу. Ставимо намет серед сосен на березі, температура води біля табору 27 ° С. На жаль, вона сильно мінералізована і для пиття не годиться, за питною водою доводиться ходити до сусіднього струмка метрів за 300. Майже стільки ж від табору до самого джерела.

Він облаштований дерев'яним зрубом глибиною близько 70 см. Вода прозора, без запаху, її температура 39 ° С. Два дня ходили до джерела по кілька разів за день. Вранці поза намети було близько 0 ° С, і купання в гарячій воді посеред тайги залишало незабутнє враження. Безмежна лобода, навколишнє гарячий струмок, вся покрита голубикой, особливо велика росте чомусь уздовж всюдихідного сліду. Вдосталь накупавшись в гарячому джерелі, повертаємося в табір і дуже вчасно. Наступні два дні ллє безперервно, вода в Еймнахе піднімається, і навіть біля табору на плесі з'являються великі буруни.

Залишається чекати гарної погоди, коли вода увійде в звичайне русло і можна буде сплавлятися вниз по Конде. Якщо обійдеться без пригод, доберемося до моста дня за два. Відстань прикинути досить складно изза величезної кількості петель на річці; приблизно через 60 км ми повинні будемо вийти до ж.-д. мосту. 1 вересня погода налагоджується, з'являється довгоочікуване сонце, рівень води в річці падає, і ми знімаємось з якоря. Хоча продукти майже з'їли, човен все одно сильно перевантажена. На кожному порозі і перекаті, яких досить багато, ми черпаємо воду. А якщо з розгону врізався в стоячий вал, він майже весь потрапляє всередину.

Нінушка сидить попереду і тримає носової фартух так, щоб не вся вода потрапляла в човен, я ж на веслах намагаюся ухилитися від валунів, що стирчать всюди. Нижче впадання струмка Пурелаг пороги припиняються і починаються петлі (меанди), багато поваленого лісу, але суцільних завалів немає, переносити човен не доводиться. По берегах заплава, вся завалена буреломом і занесена піском після високого паводку. Тільки пізно ввечері з працею знаходимо місце для стоянки серед величезних повалених стовбурів. Ліпший на обід великий ленок піднімає нам настрій. На другий день після обіду підходимо до нижніх порогах.

Цим перешкодою мене давно лякали рибалки: мовляв, скільки людей тут потонуло, і не думай навіть, і не лізь, ну тільки, якщо в малу воду, і то небезпечно. Дійсно, в цьому місці Конда прорізає Південно-Муйський хребет і виривається на простори Муйського-Куандінской западини. Пороги з перервами тягнуться майже на 6 км, при цьому річка втрачає всього 40 м висоти. Всі 6 км вона сильно петляє, і це дуже ускладнює сплав. Про всяк випадок, щоб не втопити улюблену дружину, перед самими порогами я висадив її на берег.

І ми - вона пішки, а я на порожньому човні з одним спорядженням - легко спустилися до останньої ділянки, де скелі стиснули річку з обох сторін і берегом вже було не пройти. Насилу заглянувши за поворот, я побачив попереду широкий спокійний плесо і рівнину за ним. Невидимим залишався лише невелику ділянку. Легковажно вирішивши, що там нічого страшного бути не повинно, я посадив Нінушку в човен, і ми пустилися назустріч невідомості. Як з'ясувалося, левова частка перепаду висот припадала саме на це місце, русло річки на протязі майже ста метрів представляло собою не дуже круті сходи, по сходинках якої нісся потік води.

По обох берегах скелі, якщо що - НЕ вилізеш. На наше щастя, тут не виявилося дійсно серйозного порога, але, коли ми причалили до піщаного пляжу внизу, човен була сповнена води. Заночували на першому повороті після порогів в сосновому бору. 3 вересня до обіду добралися до ж.-д. моста і на машині поїхали на станцію Куанда. Звідси робочим поїздом повернулися в Нову Чару. До Москви залишалися ще 4,5 дня поїздом.

Стаття опублікована в газеті «Вільний вітер», на нашому сайті публікується з дозволу редакції. Сайт газети http://veter.turizm.ru/

Назад в розділ

Легендарна Тридцятка, маршрут

Через гори до моря з легким рюкзаком. Маршрут 30 проходить через знаменитий Фішт - це один з найграндіозніших і значущих пам'яток природи Росії, найближчі до Москви високі гори. Туристи нічого проходять всі ландшафтні та кліматичні зони країни від передгір'їв до субтропіків, ночівлі в притулках.

Похід по Криму - 22 маршрут

З Бахчисарая в Ялту - такої щільності туристичних об'єктів, як в Бахчисарайському районі, немає ніде в світі! Вас чекають гори і море, рідкісні ландшафти і печерні міста, озера і водоспади, таємниці природи і загадки історії, відкриття і дух пригод ... Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує.

Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує

Маршрути: гори - море

Адигеї, Крим. Вас чекають гори, водоспади, різнотрав'я альпійських лугів, цілюще гірське повітря, абсолютна тиша, снежники в середині літа, дзюрчання гірських струмків і річок, приголомшливі ландшафти, пісні біля вогнищ, дух романтики і пригод, вітер свободи! А в кінці маршруту ласкаві хвилі Чорного моря.