Найкрасивіша гора Кавказу - стаття і фото на сайті СВ-Астур про красуню і серце Кавказу Ушбе

1. Найкрасивіша гора Кавказу Для будь-якого альпініста Ушба - бажана вершина. Багато хто вважає її...
  2. Похід по Криму - 22 маршрут
  3. Маршрути: гори - море

Найкрасивіша гора Кавказу

Для будь-якого альпініста Ушба - бажана вершина. Багато хто вважає її найкрасивішою горою Кавказу, його серцем. Але ось уже більше десяти років російські альпіністи можуть підніматися на вершини Ушби практично тільки нишком, і розповідати про це лише близьким друзям, щоб уникнути серйозних неприємностей: після розпаду Радянського Союзу Ушба виявилася на кілька сотень метрів на південь від умовної лінії державного кордону, що проходить по Головного Кавказького хребту, тобто в іншій країні. (Зауважимо, що до сих пір кордон між Росією і Грузією юридично не визначена.) Вперше за останні роки у наших альпіністів відпала необхідність приховувати сходження на Ушбу в серпні вони зробили це цілком офіційно як члени спільної експедиції, організованої федераціями альпінізму Росії і Грузії в рамках програми Спорт без кордонів.

Сходження було присвячено пам'яті Михайла Хергіані ó легендарного сванські альпініста, 70 років з дня народження якого виповнилося цього року. Незважаючи на те, що через опір російської прикордонної довелося відмовитися від траверса масиву Ушби, незважаючи на стабільно погану погоду і величезна кількість снігу (станом маршруту, це фактично було зимове сходження), експедицію можна вважати вдалою. Альпіністи впоралися з усіма поставленими завданнями і, перш за все, відновили дружні зв'язки між альпіністами двох країн.

Пішов російський з грузинами на гору; лізуть, раптом він чує: «Ква! Ква! »Русский дивується: чого вони квакають, які жаби можуть бути на снігу? І раптом - хлоп! - прямо йому на голову падає камінь. Лежить російський в лікарні і скаржиться: поки, мовляв, ці грузини квакали, мені трохи голову каменем не знесло ... (По-грузинськи «ква» - камінь.) Цей анекдот розповів Давид Чапладзе на скельній полиці Ушби. Дійсно, деякі труднощі, пов'язані з мовою, у

нас були. Основною мовою спілкування в команді був грузинський (яким ні я, ні Володя Яночкіна не мали). А коли починали говорити Сван, то проблеми з розумінням відчували навіть грузини: сванський мову сильно відрізняється від грузинського.

Але, незважаючи на це, всі розуміли один одного. - Камінь !!! - це кричать вже по-російськи і так виразно, що, напевно, я б зрозумів навіть по-китайськи. Швидко кидаю погляд вгору - каменю не видно. Утискує в скелю, намагаюся стати якомога менше, прибрати під рюкзак все кінцівки. Ще секунда, і я чую цей камінь: як він відскакує від скельного перегину, під яким я ховаюся, потім рикошетом потрапляє в стіну кулуара, потім ... Страшний удар по голові збиває і кидає мене в сторону. Все-таки потрапив. Я лежу на боці, в очах темно, в роті солонуватий присмак крові. Начебто живий. Хвилин десять приходжу до тями, розумію, що мені знову пощастило.

В голові пульсує тупий біль, перед очима райдужні кола, в касці вм'ятина. Якби він потрапив не по касці, могло скінчитися набагато гірше. А я ще сумнівався, яку каску брати: нову PETZL ECRIN ROC або свою стареньку, бувалу Кассіді. Слава Богу, вибрав нову ... Колись на Ельбрусі я познайомився з одним старим-балкарців. Він розповів мені легенду про те, що найнебезпечніше - це підніматися на Ушбу вдруге. Гора досить непогано відноситься до альпіністам, що йде на неї вперше: мовляв, подивіться, яка я, і вам не захочеться ще раз сюди лізти. Ті ж, хто сходить в третій і більше разів - вже ветерани, гора поважає їх.

Зате весь свій гнів вихлюпує на того сміливця, який наважиться вдруге зазіхнути на її святая святих - вершину. Старий застеріг мене: якщо пощастило один раз піднятися на цю дивовижну гору, другий раз не варто спокушати долю. Але вже тоді я думав про те, що одним разом моє знайомство з Ушбой не обійдеться - занадто гарна вона, занадто притягує погляд. І ось я знову на схилі Ушби. І вже на самому початку маршруту згадав слова того старого. Так вийшло, що з нашої команди вдруге йду на Ушбу тільки я. Решта - хто в третій, хто в п'ятий, а хто і в восьмий ... Довелося мені віддуватися за всіх. Все почалося з перильного гака.

Ми спокійно йшли собі з сванской страховкою ( «Іди, дарагой, я тебе бачу!») За приємними нескладних скель 3 к.с. Потім пішов сніг з дощем, і довелося дістати мотузки, а потім почати вішати «перила». Вони, як відомо, існують для того, щоб їх використовувати при просуванні. Знаючи це, я, недовго думаючи, вхопився за мотузку, щоб перелізти через скельний виступ. Мотузка несподівано легко подалася, і я разом з нею полетів вниз. Звичайно, все дуже засмутилися, навіть намагалися мене зловити, але марно. Зараз я цілком розумію це загальне засмучення: мотузка пов'язувала ще п'ять чоловік і не була більше ніяк закріплена.

Якби я дивом не вчепився за щось п'ятьма метрами нижче, то летіти вниз довелося б в дружній компанії. Пощастило ... Однак Володимир Яночкіна почав лаятися і згадувати правила сходжень - мовляв, «перила» повинні бути на двох гаках, а старі гаки треба перебивати і т.д. У цьому, звичайно, він мав рацію. Але тільки не в тому, що незабаром скотив на мене камінь, про який я вже писав. Правда, Володимир досі стверджує, що «камінь, типу, сам впав». Однак він не тільки впав, але і потрапив, тому я не сумніваюся, що тут не обійшлося без вмілої, досвідченої руки ... Але я відволікся. Ушба ж продовжувала сердитися.

Через півгодини після інциденту з гаком величезна плита в півтонни вагою, спокійно лежала в кулуари метра на два вище мене, вирішила, що їй пора погуляти. Збивши мене, вона розкололася навпіл і кинулася вниз, туди, де весело скакали, ухиляючись від дрібних каменів, Льова Саркісов, Володя Яночкіна і Гела Отарашвілі. Коли камені пройшли, виявилося, що всі живі, і більше всіх постраждав знову я - висів на практично перебитою самостраховки і заливав околиці кров'ю з роздертою правої руки. А ліву чимось сильно придавило, я навіть побоювався спочатку, що не зможу працювати, але обійшлося.

Це був другий за рахунком випадок так званого везіння, і я не на жарт злякався, так як прекрасно розумів, що незабаром повинен бути третій. Вирішив навіть сфотографуватися на вічну пам'ять, за що був вилаятися Левом Саркісова, який поспішав до мене з аптечкою. Дуже скоро я знову отримав каменем по голові, і тут уже всі помітили, що в цей день я користуюся особливою увагою гори. Але, як відомо, Бог любить трійцю. Більше подібних пригод не було. Якщо не брати до уваги пригодою саме сходження - по складному маршруту, в погану погоду, несхоженной групою з 8 чоловік. Але наші цілі були благородними, і Ушба змилостивилася, пустила до себе.

Все почалося в січні цього року в Теберда, де проходив чемпіонат Москви по льодолазанню. Там одного разу за столом зібралася ціла плеяда знаменитих «ушбистів» - Богдан Содовскій, що ходив траверс Ушби аж в 1953 р, Едуард Мисловскій, Володимир Кавуненко, Володимир Яночкіна, Володимир Коломицев. Багато було розповідей про колишні альпіністських подвиги, серед яких найцікавіші були пов'язані з Ушбой. І закипіло в моїй душі праведне обурення: як же так, раніше ходили, дружили, підкорювали, а тепер ?! Страшні Сван всіх роздягають? Кордон десь там проходить?

І що, на Ушбу тепер тільки нишком можна лазити, ховаючись від сванов і прикордонників ?! А чому б не сходити в відкриту, так, щоб всі знали? Спочатку я планував пройти траверс Ушби зі спуском до Сванетії, причому росіяни повинні були підніматися з Приельбрусся, а грузини - з Сванетії, і все зустрічалися на вершині, де спільно встановлювали табличку в пам'ять про М.Хергіані. Ця ідея відразу була підтримана федераціями альпінізму Грузії, Росії та Москви, Держкомспортом РФ. Я написав листа начальнику департаменту прикордонного контролю Федеральної прикордонної служби Росії А.Шайкіну і отримав відповідь: вирішення питання про перетин кордону РФ групою російських альпіністів поза пунктом пропуску знаходиться не в компетенції ФПС РФ.

Потім відбулася зустріч глав прикордонного відомства Росії і Грузії, на якій серед інших питань йшлося і про проведення нашої експедиції. Грузини просили нам допомогти. І була навіть досягнута усна домовленість про це. Пізніше я написав листа вже директору ФПС К.Тоцкому, який, як мені сказали по телефону в його приймальні, дав згоду на проведення нашого сходження.

Однак незабаром я отримав відповідь, підписаний тим же Шайкін, майже не відрізнявся від попереднього: вирішення питання про перетин кордону РФ групою російських альпіністів поза пунктом пропуску знаходиться виключно в компетенції уряду Росії. Коротше, йдіть ви, хлопці, до Путіна (або ще далі), а ми свою дупу підставляти не збираємося. Переговори з ФПС тривали кілька місяців, аж до від'їзду команди. В результаті нам довелося використовувати запасний варіант і їхати через Грузію (грузинські візи отримали давно і без проблем).

25 липня команда москвичів виїхала до Владикавказа. Там на вокзалі взяли таксі і попрямували до КПП «Верхній Ларс» (Казбегі). У міру наближення до кордону настрій стало псуватися: машину кілька разів зупиняли «люди зі смугастими палицями» і автоматами, і тільки офіційний статус нашої команди в якійсь мірі оберігав нас від поборів. Апофеозом став шлагбаум за 2-3 км від кордону і поряд будка з віконцем, до якого стояла невелика черга. Там офіцер ГИБДД (!) Збирав гроші з кожного проїжджаючого за те, що перевіряв їхні паспорти! Як сказав наш водій, це обов'язкова процедура, без неї не пропустять.

У віконці на моє прохання видати квитанцію відповіли незрозуміло, з чого я зрозумів, що дана «мито» не передбачена правилами перетину кордону, і платити рішуче відмовився. Далі був КПП, митниця. Щоб не стояти в загальній черзі (дуже довгою), ми скинулися і встали в «блатну» чергу, де простояли 6 годин. Бардак на переїзді твориться страшний, виникає відчуття повного безправ'я, беззахисності перед людьми, яких держава наділила тут владою, а контролювати вживання цієї влади не може. І вийшов свавілля. Наш. Рідний. Російський. Зате грузинські пости перетнули за 10 хвилин. І без поборів. Любіть Батьківщину, матір вашу!

У селищі Казбегі нас зустріли грузинські друзі. Не буду переповідати те, що ми відповідали про причини нашої затримки. Урочиста вечеря в теплій обстановці і подальше розміщення в найцікавішому музеї альпінізму ім. Я.Казалікашвілі заглушили неприємні враження цього дня. Через два дні все разом ми зробили тренувальне сходження на Казбек (за місцевим, Мкінварцвері - льодова вершина). У росіян, вперше піднімалися на нього, залишилися найприємніші враження завдяки погоді, відмінному стану маршруту, дружній атмосфері. До речі, грузинські альпіністи підтримують в хорошому стані притулок на Казбеку - колишню ГМС (гідрометеостанція).

Там оброблені під житло кілька приміщень, є кухня з газом, запас продуктів. Коротше, you are welcome! І всім там раді. 3 серпня всією командою (тепер россійскогрузінской) виїхали на двох машинах з Тбілісі до столиці Сванетії місце. Дорога зайняла 15 годин, і ось з оглядового майданчика на схилі ми милуємося панорамою Местії і панує над селищем похмурою Ушбой. Дивні почуття відчував я. З одного боку, разом зі зменшенням місяця була помітна явна тенденція до погіршення погоди (а Ушба взагалі славиться нестабільними погодними умовами). З іншого боку, я прекрасно розумів, що поставлено на карту: це не просто сходження. Від нас чекають перемоги, права на невдачу ми не маємо. Перше і найсильніше враження від Сванетії: безлюдному.

У маленьких селищах, які ми проїжджали, не видно ні душі; в Местії на головній площі міста всього кілька роззяв, витріщаються на нас (видно, давно не було тут таких чудасій, як ми). У зв'язку з тим, що ще не всі учасники сванской команди прибутку (Афі Гігані їхав на віслюку з далекого селища і трохи затримувався), наступного дня ми присвятили культурного відпочинку. Відвідали музей Михайла Хергіані - чудово! Ні пилинки на експонатах, все працює: світло, музика. Музей підтримують в ідеальному стані, і ми отримали справжнє задоволення від його відвідин. Потім було застілля в будинку Назо Хергіані, сестри Михайла.

Багато теплих слів було сказано за цим столом про Росію, про альпінізм, про Мішу і про нас. Гори - життя цих людей. Важка, повна позбавлень, і в той же час горда, незалежна. Тут свято бережуть пам'ять про національного героя Сванетії Міші Хергіані, він живе тут, наче й не пройшло більше 30 років після його трагічної загибелі ... Ну ось, всі зібралися, тепер в дорогу. За день піднімаємося до Гульськ ночівель, виконуємо сумне доручення, дане нам в Местії: кріпимо меморіальну дошку в пам'ять про двох хлопців, які розбилися на Ушбе в минулому році. Якраз на маршруті Г.Хергіані на Південну вершину 5Б к.с., по якому ми збираємося підніматися ... Ставимо базовий табір. Тут залишиться група підтримки.

Через день сюди підніметься Заур Чартолані з великою групою сванской молоді - у них буде альпініада. А ми тим часом відправимося наверх, туди, де в розривах хмар ненадовго показується грізний і величний бастіон Ушби. Прокинувшись вранці, перший погляд я кидаю на гору - вона на місці, у всій красі, освітлена сонцем, що сходить. Небо чисте, тільки біля вершини клубочиться маленьке хмарка. (Вже до полудня воно виросте, закриє небо і почне поливати дощем.) Все прекрасно розуміють, що через кілька годин погода зміниться, і краще б нам бути до цього часу вище. Досить швидко набираємо 200 м, переходимо льодовик і починаємо підніматися по скелях. Погода явно псується.

Намагаючись заощадити час, йдемо зі сванской страховкою. Це не жарт, а цілком нормальна для сванов стиль ходіння. Але коли пішов сніг з дощем, в групі почалися розмови про «перилах». Тут як раз і стався драматичний епізод, описаний вище. У той день нам вдалося піднятися до довгого снігового гребеня під стіною і поставити там штурмовий табір. А вранці виявилося, що з-під нашого намету зі снігу стирчить стійка і край чужий намети. За іронією долі, місце, обране нами, виявилося саме тим, де рік тому поставили свій намет загиблі хлопці. Вона так і залишилася на гребені - її зламало і засипало снігом ... На наступний день обробили стіну, навісили «перила». Ще через день по ним ми піднялися на «дах» Ушби і кулуарами, а потім по гребеню вийшли на вершину.

Погода нас не балувала, видимість практично була відсутня, дув сильний вітер, величезна кількість снігу дуже ускладнювало роботу. На вершині так дуло, що ми навіть не змогли розгорнути прапори Росії і Грузії. Честь і хвала Володі Яночкіна, мужньо проколоти в цих умовах дві дірки в скелі під шлямбурние гаки і укріпив (навіть під загрозою холодної ночівлі!) На скелі меморіальну дошку. Сонце зайшло, коли ми були у верхній частині кулуара. «Що ж, доведеться ночувати», - задумливо припустив Афі Гігані. Ця ідея ні в кого не викликала захоплення. Дув страшний вітер зі снігом, відчутно холодало.

Висяча ночівля в таких умовах на висоті 4500 м - дуже сумнівне задоволення. Більшістю голосів вирішили продовжувати спуск в темряві; на щастя, в кишенях деяких запасливих індивідуумів знайшлося кілька ліхтариків TIKKA. Ця вдала знахідка дозволила, хоча і не швидко, спуститися до наметів, таким бажаним для нас о цій порі. О 3 годині ночі, після 17 годин безперервної роботи, я, не роздягаючись, вліз в теплий сухий спальник і заснув. Ось і вся лірика. Внизу нас зустрічали як героїв. Коли на наступний день знову в темряві, при світлі ліхтариків ми спускалися по льодовику до базового табору, внизу пролунали постріли. Ми навіть вирішили погасити ліхтарі, злякавшись, що стріляють по нас.

Але це був салют в нашу честь. Потім нам дарували квіти. Потім було урочисте шикування всього табору і триразове «ура» завойовникам Ушби. Потім святкова вечеря, привітання, розповіді. А потім міцний сон. Так спиться тільки на траві після довгого і важкого сходження. Наступного ранку ми спустилися в Мазер. Там знову привітання, тости, побажання. Тільки через кілька годин вдалося виїхати в місця, де нас вже давно чекали і турбувалися. У концертному залі відбулися урочистий вечір та концерт.

Зібралася величезна кількість людей, зал був не просто повний - місць не вистачило, люди стояли (і це в безлюдній на перший погляд Местії!). Виступали молодіжні танцювальні колективи, національний хор, діти читали вірші. І все було настільки тісно пов'язане з альпінізмом, з горами, з ім'ям Михайла Хергіані, що ставало ясно: це невід'ємна частина багатої культури народу, це повітря, яким дихають тут люди. В кінці вечора всіх нас нагородив пам'ятними медалями та сувенірами глава самоврядування Сванетії Ереклє Джапарідзе. Потім показали старий фільм про Тигра скель, після чого, за столом, ще довго дзвеніли келихи і говорилися тости. У Сванетії було свято.

Стаття опублікована в газеті «Вільний вітер», на нашому сайті публікується з дозволу редакції. Сайт газети http://veter.turizm.ru/

ru/

Назад в розділ

Легендарна Тридцятка, маршрут

Через гори до моря з легким рюкзаком. Маршрут 30 проходить через знаменитий Фішт - це один з найграндіозніших і значущих пам'яток природи Росії, найближчі до Москви високі гори. Туристи нічого проходять всі ландшафтні та кліматичні зони країни від передгір'їв до субтропіків, ночівлі в притулках.

Похід по Криму - 22 маршрут

З Бахчисарая в Ялту - такої щільності туристичних об'єктів, як в Бахчисарайському районі, немає ніде в світі! Вас чекають гори і море, рідкісні ландшафти і печерні міста, озера і водоспади, таємниці природи і загадки історії, відкриття і дух пригод ... Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує.

Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує

Маршрути: гори - море

Адигеї, Крим. Вас чекають гори, водоспади, різнотрав'я альпійських лугів, цілюще гірське повітря, абсолютна тиша, снежники в середині літа, дзюрчання гірських струмків і річок, приголомшливі ландшафти, пісні біля вогнищ, дух романтики і пригод, вітер свободи! А в кінці маршруту ласкаві хвилі Чорного моря.

»Русский дивується: чого вони квакають, які жаби можуть бути на снігу?
Страшні Сван всіх роздягають?
Кордон десь там проходить?
А чому б не сходити в відкриту, так, щоб всі знали?