Водоспад Вікторія, Замбія-Зімбабве, 2015

Водоспад Вікторія. перші враження
Шлях до водоспаду був нелегким і довгим. Більше доби ми добиралися до Лівінгстона, змінюючи літаки, часові пояси і кліматичні зони. Як тільки ми, нарешті, дісталися до готелю - кинули валізи і вирушили до водоспаду. Сонце котилося до горизонту.

У жовтні води вже трохи, тому частина ущелини була сухою. Але такий і був наш план: в цей час можна пішки дістатися до острова Лівінгстона і потрапити в басейн Диявола. А поки ми стояли на краю каньйону, призахідне сонце підсвітити бризки основного каскаду. Кажуть, що коли першовідкривач Девід Лівінгстон здалеку побачив водоспад, то подумав, що це пожежа в савані: води Замбезі, падаючи з 100-метрової висоти в кам'яний каньйон, розбиваються на тисячі крапель, утворюючи клуби, які видно за багато кілометрів. Місцеві жителі називають його Mosi Oa Tunya - «Гремящий дим».

Місцеві жителі називають його Mosi Oa Tunya - «Гремящий дим»

Тварини в національному парку
Наступний день ми витратили на вивчення місцевості і отримання необхідних дозволів на проведення зйомок в національному парку. Заодно познайомилися з його мешканцями. Могутні води Замбезі привертають велику кількість живності. Тут можна побачити мавп, гіпопотамів, слонів, жирафів. Слони ходять через річку досить вільно, ламаючи по шляху дерева. Подивившись на це, я відмовився від планів потрапити в парк вночі: перспектива зіткнутися на вузькій стежці зі слоном не надто мене приваблювала. А ось з жирафами в один з днів мені вдалося зустрітися досить близько. Для зйомки потрібно було підійти на дистанцію в кілька метрів. Жирафи, незважаючи на те, що звикли до людей, все ж вели себе насторожено і йшли від мене на своїх довгих ногах. Лише кілька годин, проведених на сонці, принесли свої плоди. Цікавість пересилила тварин, і вони вийшли подивитися на настирливого людини з камерою. Моє терпіння було винагороджено: вдалося зробити кілька непоганих знімків.

Окремо варто згадати мавп: ось вони анітрохи не соромляться. Підбігають, смикають за рюкзак, за ремінь камери. Скалять зуби. Якщо побачать їжу - відберуть. Взагалі зустріч з мавпячої зграєю дуже небезпечна. Це тільки в мультфільмах вони милі, а на ділі краще спостерігати за ними з боку. На територію готелю, де ми жили, їх не пускають, однак при мені особливо нахабний бабуїн переліз через огорожу, відняв у переляканих жінок сніданок і помчав під сміх охоронців.

Острів Лівінгстона і водоспад Диявола
Однією з основних цілей нашої експедиції було потрапити на острів Лівінгстона і до басейну Диявола. Острів розташований приблизно посередині річки біля краю водоспаду і зазвичай оточений водою. У сухий сезон частина річки пересихає, і до острова можна дістатися пішки. Однак це приватна територія, і перебувати там дозволено обмеженому числу відвідувачів в супроводі гіда. Попит великий, і ми змогли записатися на відвідування лише на наступний день.

Головна визначна пам'ятка, яка приваблює туристів, це Басейн Диявола. У самого краю водоспаду є чаша розміром кілька метрів з несильним плином. З неї можна заглянути за край водоспаду і побачити, як тонни води падають у прірву. Видовище дійсно вражаюче! Щоб потрапити в басейн, потрібно переплисти невелику протоку, пройти по кам'янистій гряді і злізти з неї в воду. Спочатку ми збиралися зробити зйомку з самого басейну за допомогою довгої жердини, до якого прикріплена камера. Я навіть доплив з усім цим до басейну, але цей спосіб виявився дуже незручним, і кращі кадри, як завжди, вийшли з дрона.

У дощовий сезон водоспад пропускає понад 500 тисяч тонн води в хвилину. Зараз - набагато менше, але все одно виглядає переконливо. Падаюча вода створює такий шум, що поруч неможливо розмовляти.

Перший день зйомок на острові закінчився невдачею. Відвалився кріплення камер, і результат всього знімального дня разом з комплектом устаткування впав в річку. Ми намагалися його виловити і навіть призначили нагороду тому, хто знайде. Але марно: тільки регіт бегемотів розносився над Замбезі, а камери ми так і не врятували.

рафтинг
Крім водоспаду Вікторія, річка Замбезі знаменита своїми порогами. Рафтери і каякери з усього світу з'їжджаються сюди. Ми теж вирішили подивитися на них, і найкраще це робити з рафта. Зізнатися, я думав, що нас чекає легка водна прогулянка, але все виявилося набагато серйозніше.

Отримавши рятувальні жилети, каски і весла, ми стали спускатися вниз до річки. На березі вже юрмилися інші шукачі пригод. Нам дістався яскравий жовтий рафт, і ми вирушили в плавання. Капітан відразу сказав, що до 7-го порога знімати що-небудь можна навіть не намагатися: все повинні бути на веслах. Я зрозумів, що надія на легку прогулянку тане на очах.

Я зрозумів, що надія на легку прогулянку тане на очах

Попереду нас чекали 19 порогів і більше 30 кілометрів вниз по річці. Нашими компаньйонами в рафті виявилися Пітер і Рита - немолода пара, повна оптимізму. Як пізніше виявилося, вони вирушили в п'ятиденна подорож по річці і налаштовані були рішуче.

Беремо весла і гребемо по команді капітана. Ось і перший поріг! Бризки води, короткий падіння рафта кудись вниз, помахи весел - пройшли! Загалом, досить весело (і мокро).

Не буду втомлювати вас описом всіх порогів, але ось назви деяких. The Boiling Pot (киплячий котел); Stairway to Heaven, (сходи в небо, поріг 5-ї категорії, максимальної для комерційного рафтингу); The Devils Toilet Bowl (нічний горщик диявола); Commercial Suicide (комерційне самогубство: поріг найвищої 6-ї категорії, який довелося обійти по суші); The Gnashing Jaws Of Death, (скрегіт щелеп смерті); The Washing Machine (пральна машина); Double Trouble (подвійна неприємність) і Oblivion (помилування: один з найскладніших на річці). Суворі назви - не завжди ознака складності порога. В середині шляху я навіть зміг дістати камери і познімати.

Тим часом ми підходимо до порогу Oblivion; капітан починає прив'язувати все речі двома мотузками, і, схоже, справа серйозна. Імовірність перевороту в цьому порозі - 60%. Але варіантів немає, тільки вперед!

Але варіантів немає, тільки вперед

Поріг великий, але не виглядає дуже грізно. Дружно працюємо веслами, рафт крутить в потоці, фонтан бризок, і ось я пролітав над рафтом, потім під рафтом, і кругом вирує вода. «Ага, - міркую, - випав за борт». Десь поруч пливе Рита. З подивом виявивши, що не втратила весло в польоті, закидаю його назад у човен. Поріг пройшли непогано, хоча змило весь лівий борт. І все обладнання ціле, і зняли річку.

Ущелина
Після проходів порогів на рафті ми вирішили познімати їх з дрона. Але не такий простий шлях в каньйони Замбезі ...

Вранці наш гід Брент відвіз нас на край ущелини, видавши в допомогу двох хлопців, які знають дорогу і понесуть важке обладнання. Вниз спускалася вузенька стежка, по якій іноді до річки ходять рибалки. Судячи з усього, користувалися нею нечасто.

Хлопці бадьоро потопали вперед, за ними трохи менше бадьоро дріботів Стас з дроном на плечі, а ззаду абияк плентався я. Спека наростала, пересохла стежинка раз у раз по-зрадницькому обсипалася під ногами. Незабаром мої супутники зникли з поля зору. Навколо стежки зрушили кущі з гострими колючками, які чіплялися за одяг; в кросівках перекочувався пісок і камінчики. Захекавшись, я вибрався на берег, де мене чекала наша команда. Виглядали колеги ненабагато краще за мене, але були трохи бадьоріше налаштовані. Я було подумав, що ми прийшли, але виявилося, що далі треба йти по камінню і дертися по скелях уздовж берега. Чому я не відмовився на самому початку?

Пересуватися по камінню було легше, ніж по сипучої стежці; незабаром ми дісталися до порога і стали чекати, коли припливуть рафти. Навігація в каньйоні працювала погано, тому Стасу довелося керувати дроном вручну, а я коригував його політ і стежив за показаннями приладів. Пара рафтів перекинулася, поріг дійсно досить складний. Але все команди пройшли його успішно.

Час минав до полудня. Чорні скелі розжарилися, сховатися від сонця було ніде, запаси води на кінець. А нам ще повертатися назад.

Зворотний шлях виявився важче. До скель було неможливо доторкнутися, підошви кросівок почали плавитися. Єдиний спосіб не засмажитись заживо - йти вперед. Нарешті, ми дісталися до стежки і поповзли вгору по схилу. 50 кроків. Зупинка. Віддихатися. Через сто кроків - ковток води. Ще 50 кроків ...

Коли з'явилися колючі кущі, дошкуляє мене на спуску, я був навіть радий: така-сяка, але тінь. Хлопці теж дихають важко. А у них ще додаткову вагу, валізи обладнання - не те що мій рюкзачок. Повільно ми продовжили шлях наверх.

Через деякий час, що здалося вічністю, за нами приїхав Брент з ящиком холодної води. Ніколи ще вода не була такою смачною.
Перетин кордону

День видався насичений. Ледве віддихавшись після подорожі в каньйоні, хапаємо валізи і мчимо до кордону. У Замбії нас чекає вертоліт, а часу залишається зовсім мало. Проскакуємо пропускний пункт, ловимо таксиста, який згоден довезти нас до замбійській боку, але через кордон не поїде: працює перевізником тільки на мосту.

Поки витягали валізи з багажника, всюдисущі мавпи помітили у мене пакет з бутербродами і спробували його вирвати, зрадницьки напав з-за спини. Але не тут-то було - їду я не віддав, і обсипають прокльонами на бабуінском, благополучно ретирувався. Вертолітники вельми до речі прислали за нами автомобіль, і ми помчали по вибоїстій дорозі.

Гелікоптер
Вертолітний майданчик розташований у величезного баобаба на пагорбі. Він здалеку помітний в сухий савані. У вертольота нас вже чекає пілот Майк.

Беремо необхідне обладнання, вантажимося в вертоліт. Я сідаю ззаду, а Стас спереду. Під час польоту задні двері залишаються відчиненими, щоб можна було знімати. Спочатку трохи страшно летіти з відкритими дверима, але страх компенсується захопленням від видів, що проносяться під нами. Зробивши пару пробних проходів над ущелиною, здійснюємо посадку в савані і кріпимо зовні вертольота знімальне обладнання. Знову виття гвинтів, і вертоліт пірнає в ущелину, пролітаючи майже впритул до річки, закладає віражі, і знову виринає наверх до західному сонця. Робимо ще кілька проходів на різних висотах. Майк віртуозно керує вертольотом, в відкритих дверей миготять небо, річка, стіна каньйону, знову небо. Серія різких поворотів, і ось ми знову летимо над саваною, прямуючи до головного водоспаду. Проходимо над ажурним мостом. У бризках водоспаду переливається сонце, фарбуючи його в західні кольору. Зверху водоспад не такий грізний, але все одно величний. Майк робить пару кіл, і ми повертаємося до знайомого баобаб. Час у польоті летить непомітно. А тим часом сонце майже зайшло за пагорб.

Післямова
Ось і пройшли два тижні в Африці. Пора повертатися додому. Чотири авіаперельоту: шлях займе майже дві доби. Але ми веземо цінний матеріал: унікальні відеозйомки в каньйоні водоспаду Вікторія. Значить, намагалися не даремно.

Фото і текст: Сергій Шандін , Станіслав Сєдов і Дмитро Моісеєнко

24.11.2015

Чому я не відмовився на самому початку?